Propouštění i nevyplacené mzdy. Sen o „slovenské Tesle“ a top bateriích se rozplývá

Marian Boček, spoluzakladatel InoBat

Marian Boček, spoluzakladatel InoBat Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Jiří Liebreich
Diskuze (5)

Ambiciózní slovenský podnik InoBat, který plánoval vyvíjet a vyrábět baterie nejen do elektromobilů ve velkém, čelí vážným potížím. Propustil polovinu zaměstnanců, odstavil výrobu a vzdal snahu o lukrativní byznys s automobilkami. Byznysmenem Mariánem Bočkem spoluzaložená firma, do které investoval i Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada nebo ČEZ, se chce místo toho zaměřit na baterie do dronů.

„Chci vytvořit slovenskou Teslu, napodobit Elona Muska,“ prohlašoval Boček mimo jiné i v rozhovoru pro e15 z roku 2021. Oním inovativním klenotem měl být InoBat, který spoluzaložila Bočkova IPM Group o dva roky dříve. I s využitím evropských dotací, grantu slovenské vlády a investicí ČEZ InoBat postavil výzkumné centrum ve Voderadech u Bratislavy za vyšší desítky milionů eur.

Boček firmu prezentoval jako jednu z největších technologických nadějí Evropy, která je v drtivé většině závislá na dodávkách baterií od asijských producentů, převážně čínských. Následovat měla výstavba velké továrny, takzvané gigafactory, za jednu miliardu eur. Původně ji chtěl Boček dokončit na přelomu let 2023 a 2024, místo toho však škrtá náklady ve vývojovém centru.

Slovenský magazín Forbes s odkazem na nejmenovaného zaměstnance centra uvedl, že InoBat ve dvou vlnách propustil pět desítek pracovníků, tedy zhruba polovinu. Zbývající zaměstnanci údajně neobdrželi mzdy za červen, přičemž je výrobní linka už asi půl roku odstavená: „Na linke je tma, energie sú vypnuté, už ani teplá voda nejde.“ Podle InoBatu jde o změnu výrobní strategie, protože se firma přeorientovává na obranný průmysl.

Budoucnost InoBat mají zajistit drony

„Nová strategie společnosti se již nesoustředí na automobilový průmysl, ale na drony a energetická úložiště. Výrobní závod ve Voderadech v okrese Trnava proto v blízké budoucnosti projde komplexní technologickou úpravou,“ uvedl InoBat v tiskové zprávě. „Tyto změny ve fungování společnosti zajistí optimální počet zaměstnanců pro nadcházející start výroby a udrží náklady na zdravé a udržitelné úrovni,“ tvrdí Boček. Že necílí výhradně na dodávky prémiových baterií do elektromobilů, ale také do dronů, plavidel, sportovních vozů či autobusů, uváděl už v rozhovoru pro e15 z roku 2021.

Byznys se však zatím rozjet zrovna nedaří. Bočkova IPM, do které InoBat Auto spadá, loni utržila jen 2,5 milionu eur. Navíc ztratila jednoho z významných zákazníků, německá společnost Lilium zaměřující se na elektrická letadla totiž zkrachovala.

Stejný osud potkal i švédský Northvolt, jenž měl být ráznou evropskou odpovědí Asii ve výrobě baterií. Od Německa dostal masivní dotaci 902 milionů eur, velmi podobnou částku investoval do majetkového podílu ve firmě koncern Volkswagen. V konkurenci levnějších asijských výrobců si ale Northvolt nedokázal zajistit dostatek zakázek, potýkal se s potížemi a zpožděními ve špatně škálované výrobě a zkrachoval. Koncem června ukončil výrobu.

Nesrovnatelně menší InoBat takhle skončit nechce. Cestou k úspěchu má být údajně první zcela evropská baterie navržená speciálně pro drony. Takzvanou E10 Cell hodlá nabízet producentům dronů, využití může najít i v systémech pro ukládání energie. V těchto segmentech má InoBat podle Bočka lepší šanci uspět než v mnohem konkurenčnějším autoprůmyslu.

E10 Cell má oproti běžným bateriím nabídnout pětkrát rychlejší nabíjení, o čtyřicet procent delší dobu letu a o šedesát procent vyšší nosnost nabíjení, tedy maximální výkon, který může nabíječka bezpečně dodat a zařízení přijmout.

Slovenský Denník N uvedl, že management InoBatu jedná o kapitálovém posílení s investorem z obranného průmyslu. Tyto peníze by mohly posloužit právě k přeorientování byznysu z aut na drony.

Vstoupit do diskuze (5)