První čínské dopravní letadlo může do vzduchu, vývoj se zdržel o sedm let
Výrobu letounu má na starosti čínská státní firma Commercial Aircraft Corporation of China (Comcac). Firma formálně zahájila proces certifikace letové způsobilosti již v roce 2003, schválení však bylo opakovaně odkládáno kvůli chybám v elektroinstalaci letadla, počítačovém systému a problémům s křídly, včetně prasklin v křídlech během zátěžových testů.
List zároveň upozornil, že osvědčení o způsobilosti k letání ještě neznamená konec procesu vývoje letadla. Firma podle svých slov ještě pracuje na zlepšení designu, systémů a provozu. Bližší detaily však nezveřejnila.
Čínská vláda tlačí na vývoj vlastního komerčního letadla, které by mělo sloužit nejen pro potřeby rostoucího domácího trhu, kterému nyní dominují zahraniční hráči, ale i pro vývoz. ARJ-21 má konkurovat modelům firem Embraer a Bombardier.
Čína však také vyvíjí větší stroj C-919, který by měl konkurovat letadlům Airbus a Boeing. Nicméně čínské aerolinky v minulosti neměly příliš velký zájem o nákup letadel vyrobených doma, a to i za předpokladu, že byla vyrobena v rámci společného podniku se zahraničním výrobcem.
Peking zahájil projekt 90místného letadla ARJ-21 v roce 2002, kdy růst příjmů domácností odstartoval masivní expanzi domácího leteckého průmyslu. Ta pokračuje až do současnosti. Vláda kvůli tomu vytvořila i státní firmu Comac, která dostala na starost vývoj a výrobu letadla v Šanghaji. Důležité letecké a další systémy mají firmě dodat zahraniční výrobci.
Navzdory problémům s výrobou a vývojem měl Comac již loni 240 objednávek na ARJ-21, převážně od domácích společností, ale také od GE Capital Aviation Service a Lao Airlines.