První čínské dopravní letadlo může do vzduchu, vývoj se zdržel o sedm let

Comac ARJ-21

Comac ARJ-21 Zdroj: profimedia.cz

Comac ARJ-21
Comac ARJ-21
Comac ARJ-21
Comac ARJ-21
4
Fotogalerie
První čínské komerční letadlo ARJ-21 obdrželo od místního úřadu pro civilní letectví osvědčení o způsobilosti k letání. Uvedl to čínský list China Daily. Letoun měl podle původního plánu začít létat již v roce 2007, kvůli technickým nedostatkům však jeho nasazení nabralo zpoždění.

Výrobu letounu má na starosti čínská státní firma Commercial Aircraft Corporation of China (Comcac). Firma formálně zahájila proces certifikace letové způsobilosti již v roce 2003, schválení však bylo opakovaně odkládáno kvůli chybám v elektroinstalaci letadla, počítačovém systému a problémům s křídly, včetně prasklin v křídlech během zátěžových testů.

List zároveň upozornil, že osvědčení o způsobilosti k letání ještě neznamená konec procesu vývoje letadla. Firma podle svých slov ještě pracuje na zlepšení designu, systémů a provozu. Bližší detaily však nezveřejnila.

Čínská vláda tlačí na vývoj vlastního komerčního letadla, které by mělo sloužit nejen pro potřeby rostoucího domácího trhu, kterému nyní dominují zahraniční hráči, ale i pro vývoz. ARJ-21 má konkurovat modelům firem Embraer a Bombardier.

Čína však také vyvíjí větší stroj C-919, který by měl konkurovat letadlům Airbus a Boeing. Nicméně čínské aerolinky v minulosti neměly příliš velký zájem o nákup letadel vyrobených doma, a to i za předpokladu, že byla vyrobena v rámci společného podniku se zahraničním výrobcem.

Peking zahájil projekt 90místného letadla ARJ-21 v roce 2002, kdy růst příjmů domácností odstartoval masivní expanzi domácího leteckého průmyslu. Ta pokračuje až do současnosti. Vláda kvůli tomu vytvořila i státní firmu Comac, která dostala na starost vývoj a výrobu letadla v Šanghaji. Důležité letecké a další systémy mají firmě dodat zahraniční výrobci.

Navzdory problémům s výrobou a vývojem měl Comac již loni 240 objednávek na ARJ-21, převážně od domácích společností, ale také od GE Capital Aviation Service a Lao Airlines.