PSA sází v krizi na spolupráci s General Motors

PSA Peugeot Citroën

PSA Peugeot Citroën Zdroj: profimedia.cz

Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën získá až sedm miliard eur (175 miliard korun) státní pomoci pro svou úvěrovou divizi. Státní záruka má divizi Banque PSA Finance zajistit přístup k levným penězům. Automobilka v rámci dohody jmenuje do své dozorčí rady zástupce vlády a odborů a dočasně přestane vyplácet dividendy.

Druhá největší evropská automobilka čelí velkým problémům. Propadají se jí tržby a cena akcií společnosti klesla nejníže od roku 1986. Od začátku letošního roku již akcie ztratily téměř polovinu své hodnoty. Automobilka PSA oznámila, že jí ve třetím čtvrtletí klesly tržby o 3,9 procenta na 12,9 miliardy eur (322 miliard korun). Tržby automobilové divize se propadly dokonce o 8,5 procenta.

Francouzská vláda bude podle agentury AP výměnou za pomoc požadovat, aby PSA omezila plánované zrušení více než deseti tisíc pracovních míst ve francouzských závodech. „Moje vláda nemá v úmyslu pouze poskytnout dar, aniž by za to něco dostala zpět,“ uvedl francouzský premiér Jean-Marc Ayrault.

Automobilka PSA nyní sází na spolupráci s americkou společností General Motors, která ovládá automobilku Opel. Dohoda, kterou obě firmy podepsaly se týká zejména malých automobilů. Inovované malé vozy Opel Corsa nový Peugeot 208 a Citroen C3 by tak mohly mít společný podvozek. Kromě toho, Opel a Citroen plánují společný mini-van, který by nahradil Opel Merivu a Citroen C3 Picasso. Ze spolupráce má vzniknout i společná platforma pro střední třídu. První vozidla z aliance mají být na trhu do konce roku 2016. PSA a GM chtějí spoluprací, společným vývojem a nákupy dosáhnout v příštích pěti letech roční úspory dvou miliard dolarů.

Ford do konce roku 2014 zavře v Belgii druhou továrnu

Další automobilkou, která se v Evropě potýká s problémy je Ford, poptávka pojejích vozech prudce klesá. Proto se americká firma rozhodla uzavřít do konce roku 2014 svoji továrnu v belgickém městě Genk. Závod má 4500 zaměstnanců a u dodavatelů továrny zřejmě přijde o práci dalších 5000 zaměstnanců.

Závod v Belgii vyrábí středně velký model Mondeo a minidodávky S-MAX a Galaxy. V závodě se podle odborů téměř po celý letošní rok pracuje jen čtyři dny v týdnu a v prosinci se má výroba dočasně úplně zastavit. Ford v prohlášení dodal, že výrobu všech tří modelů převede do závodu ve Španělsku, kde se nyní vyrábí pětidvéřová a sedmidvéřová verze modelu C-MAX.

Ford letos očekává v Evropě ztrátu více než miliardu dolarů (19,3 miliardy korun). Evropa má na celkovém prodeji automobilky čtvrtinový podíl. Ford zahájil výrobu v závodě v Genku v roce 1964. Závod se na celkové kapacitě výroby aut v Belgii podílí více než 30 procenty. Odbory upozornily, že ještě před měsícem Ford ujišťoval, že ukončení výroby v závodě neplánuje a slíbil, že se zde začne vyrábět v příštím roce nová verze modelu Mondeo.

Genk je již druhým závodem na výrobu aut v Belgii, který se za poslední dva roky zavírá. Prvním byl závod americké automobilky v Antverpách. Trhy rovněž spekulují o možném zavření evropských závodů automobilek Peugeot a Opel.