Šéf VW byl prý na problémy kolem emisí upozorněn již v roce 2014

Martin Winterkorn

Martin Winterkorn Zdroj: ctk

Bývalý šéf německé automobilky Volkswagen Martin Winterkorn byl již v květnu 2014 upozorněn na problémy kolem testování emisí naftových vozů ve Spojených státech. Tato záležitost však zpočátku ve vedení podniku nevzbudila větší pozornost. Vyplývá to ze středeční zprávy koncernu Volkswagen. Zpráva ovlivnila i kurz akcií Volkswagenu, které krátce po začátku dnešního obchodování ztrácely téměř dvě procenta.

Winterkorn prý informace o problémech kolem testování emisí v USA obdržel v e-mailu v rámci „objemné víkendové elektronické pošty“. Ze středeční zprávy Volkswagenu ale není jasné, kdo tuto zprávu poslal, ani zda ji Winterkorn skutečně četl, upozorňuje agentura Reuters.

„Zda a do jaké míry vzal pan Winterkorn tuto informaci na vědomí, není zdokumentováno,“ píše se ve zprávě. V listopadu 2014 prý Winterkorn dostal další sdělení, které mimo jiné odhadovalo náklady na řešení problémů kolem emisí naftových motorů v Severní Americe na 20 milionů eur (zhruba 540 milionů korun).

V červenci 2015 se Winterkorn podle zprávy zúčastnil schůzky, kde se o problematice emisí naftových motorů diskutovalo. Není ale jasné, zda už tehdy věděl o podvádění při emisních testech.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české součásti Škoda Auto. Winterkorn v září v důsledku skandálu odstoupil z funkce, v čele koncernu ho nahradil Matthias Müller.

Volkswagen loni koncem října oznámil, že se ve třetím čtvrtletí v důsledku skandálu kolem manipulace testů emisí propadl do provozní ztráty 3,5 miliardy eur. Firma tak vykázala první čtvrtletní ztrátu za více než dvě desetiletí. Volkswagen si ve třetím čtvrtletí dal stranou 6,7 miliardy eur na úpravou aut, do nichž byl problematický software nainstalován. Předpokládá se ale, že celkové náklady spojené se skandálem budou mnohem vyšší.