Sériová výroba elektromobilů může začít, tvrdí studie Roland Berger

Mercedes S 500 Plug-in Hybrid

Mercedes S 500 Plug-in Hybrid Zdroj: ctk

Technologie pro elektromobily je hotová, sériová výroba a masový prodej může začít. Zjistila to studie poradenské společnosti Roland Berger. Světovým lídrem se v oblasti technologie pro elektromobilitu stává Německo, které přebírá vedené od jihokorejských výrobců. Německé firmy nabízejí lepší technologie a dokázaly více snížit cenu vozů.

V Japonsku výrobci výrazně snížili prodejní ceny, aby tím kompenzovali snižující se dotace na nákup, zatímco v USA trhu dominují dražší modely. Experti očekávají, že Japonsko bude mít v roce 2015 45procentní podíl na trhu baterií. Hlavním odběratelem budou Spojené státy.

V oblasti výroby elektromobilů a hybridních vozů je situace příznivá zatím jen v USA. Mezi roky 2012 a 2015 tam bude podle předpovědi vyrobeno 311 tisíc elektromobilů. Německo vyrobí polovinu (162 tisíc). Za posledních 12 měsíců se prodalo v USA 77 tisíc elektromobilů, v Německu jen 5 200, Korea prodala 700 a Itálie pouze 600 kusů.

Chybí jednotná strategie na trhu s elektromobily

Světové automobilky zatím nemají jednotnou strategii, jak elektromobily dostat na trh. „Výrobci stále potřebují důležité informace o spotřebitelském chování a preferencích na jednotlivých trzích, aby jasně mohli definovat své obchodní modely,“ říká Roland Zsilinszky, partner ve společnosti Roland Berger.

Například výrobci v Německu nabízejí integrované mobilní služby jako třeba sdílení automobilů s cílem přenést vysoké jednotkové náklady na jeden vůz na více individuálních uživatelů. Dodatečné služby by měly také pomoci spolufinancovat vysoké výrobní náklady.

Takzvaný plug-in hybrid Opel AmperaTakzvaný plug-in hybrid Opel Ampera | E15 Stepan BrunerOpel má svůj hybridní model Ampera (foto: Štěpán Bruner, E15)

Oproti tomu francouzští výrobci se zaměřují především na další snižování cen elektromobilů pro konečného uživatele. Tohoto cíle dosahují především prostřednictvím nabídky vozů s nižší technologií a oddělováním ceny baterie od prodejní ceny. Francouzští výrobci pomáhají zákazníkům pronajímat baterie a zařídit jim smlouvy na odběr levné elektřiny.

Japonsko nemá jasný obchodní model. Mezi japonskými výrobci jsou elektromobily spíše okrajovým produktem, který je zacílený na konkrétní profil zákazníka a konkrétní regiony. Snaží se také vyvinout požadovanou dobíjecí infrastrukturu prostřednictvím spolupráce mezi firmami.

V USA naopak díky e-mobilitě vzniklo mnoho malých a vysoce dynamických startupů, které cílí především na prémiový segment zákazníků. Někteří z těchto výrobců také nabízejí kompletní infrastrukturu rychlého dobíjení.

Dobíjecí stanice Tesla, kterou vyvinula automobilka Tesla MotorsDobíjecí stanice Tesla, kterou vyvinula automobilka Tesla Motors Dobíjecí stanice Tesla, kterou vyvinula automobilka Tesla Motors.

Čínský trh nabízí ohromné množství potenciálních zákazníků. Prodeje elektromobilů v Číně mají několik zdrojů podpory – od vlády, jednotlivých provincií a municipalit. Experti predikují nový impuls rozvoje díky uvedení nových lokálních značek elektromobilů, které budou v nejbližších letech uvedeny společnými čínsko-mezinárodními podniky. Tyto společné podniky již tvoří 80 procent čínského automobilového průmyslu.