Sériová výroba elektromobilů může začít, tvrdí studie Roland Berger | E15.cz

Sériová výroba elektromobilů může začít, tvrdí studie Roland Berger

Mercedes S 500 Plug-in Hybrid
Mercedes S 500 Plug-in Hybrid
• 
ZDROJ: ctk

Jan Stuchlík

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Technologie pro elektromobily je hotová, sériová výroba a masový prodej může začít. Zjistila to studie poradenské společnosti Roland Berger. Světovým lídrem se v oblasti technologie pro elektromobilitu stává Německo, které přebírá vedené od jihokorejských výrobců. Německé firmy nabízejí lepší technologie a dokázaly více snížit cenu vozů.

V Japonsku výrobci výrazně snížili prodejní ceny, aby tím kompenzovali snižující se dotace na nákup, zatímco v USA trhu dominují dražší modely. Experti očekávají, že Japonsko bude mít v roce 2015 45procentní podíl na trhu baterií. Hlavním odběratelem budou Spojené státy.

V oblasti výroby elektromobilů a hybridních vozů je situace příznivá zatím jen v USA. Mezi roky 2012 a 2015 tam bude podle předpovědi vyrobeno 311 tisíc elektromobilů. Německo vyrobí polovinu (162 tisíc). Za posledních 12 měsíců se prodalo v USA 77 tisíc elektromobilů, v Německu jen 5 200, Korea prodala 700 a Itálie pouze 600 kusů.

Chybí jednotná strategie na trhu s elektromobily

Světové automobilky zatím nemají jednotnou strategii, jak elektromobily dostat na trh. „Výrobci stále potřebují důležité informace o spotřebitelském chování a preferencích na jednotlivých trzích, aby jasně mohli definovat své obchodní modely,“ říká Roland Zsilinszky, partner ve společnosti Roland Berger.

Například výrobci v Německu nabízejí integrované mobilní služby jako třeba sdílení automobilů s cílem přenést vysoké jednotkové náklady na jeden vůz na více individuálních uživatelů. Dodatečné služby by měly také pomoci spolufinancovat vysoké výrobní náklady.

Takzvaný plug-in hybrid Opel Ampera Autor: E15 Stepan Bruner
Opel má svůj hybridní model Ampera (foto: Štěpán Bruner, E15)

Oproti tomu francouzští výrobci se zaměřují především na další snižování cen elektromobilů pro konečného uživatele. Tohoto cíle dosahují především prostřednictvím nabídky vozů s nižší technologií a oddělováním ceny baterie od prodejní ceny. Francouzští výrobci pomáhají zákazníkům pronajímat baterie a zařídit jim smlouvy na odběr levné elektřiny.

Japonsko nemá jasný obchodní model. Mezi japonskými výrobci jsou elektromobily spíše okrajovým produktem, který je zacílený na konkrétní profil zákazníka a konkrétní regiony. Snaží se také vyvinout požadovanou dobíjecí infrastrukturu prostřednictvím spolupráce mezi firmami.

V USA naopak díky e-mobilitě vzniklo mnoho malých a vysoce dynamických startupů, které cílí především na prémiový segment zákazníků. Někteří z těchto výrobců také nabízejí kompletní infrastrukturu rychlého dobíjení.

Dobíjecí stanice Tesla, kterou vyvinula automobilka Tesla Motors Autor:
Dobíjecí stanice Tesla, kterou vyvinula automobilka Tesla Motors.

Čínský trh nabízí ohromné množství potenciálních zákazníků. Prodeje elektromobilů v Číně mají několik zdrojů podpory – od vlády, jednotlivých provincií a municipalit. Experti predikují nový impuls rozvoje díky uvedení nových lokálních značek elektromobilů, které budou v nejbližších letech uvedeny společnými čínsko-mezinárodními podniky. Tyto společné podniky již tvoří 80 procent čínského automobilového průmyslu.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.