Shell obnoví pátrání po ropě na dálném severu. Navzdory protestům

Plošina Polar Pioneer obklopená demonstranty v přístavu v Seattlu

Plošina Polar Pioneer obklopená demonstranty v přístavu v Seattlu Zdroj: profimedia.cz

Těžařský gigant Royal Dutch Shell hodlá přes léto pokračovat v průzkumu nových ložisek ropy v Arktidě. Názor vedení firmy nezměnily ani silné protesty v Seattlu, uvedl šéf Shellu Ben van Beurden.

Přístav v Seattlu v uplynulých dnech blokovaly stovky ekologických aktivistů, které tak bránily vrtným plošinám Shellu ve vplutí to přístavu. Ty se zde měly zastavit na své cestě do Čukotského moře u pobřeží Aljašky. Aktivisté tvrdí, že vrty v arktických vodách mohou způsobit ekologickou katastrofu.

Kromě těchto obav Shell odmítá i tvrzení, že by přístav v Seattlu využíval protizákonně. „Myslíme si, že smlouva, kterou máme se společností Fos, a její smlouva na pronájem terminálu pět, jsou platné. Jsme připraveni zakotvit zde s (těžební plošinou) Polar Pioneer a naložit ji, aby byla připravena k cestě na Aljašku,“ řekl van Beurden na valné hromadě Shellu v Haagu.

Povolení kotvit v Seattlu získal Shell od správců přístavu už v lednu. Následně se proti němu postavil starosta Seattlu Ed Murray. Ten před dvěma týdny oznámil, že správce přístavu Port of Seattle musí zažádat o nové povolení pro Shell. To by mohlo plány těžaře zdržet až o několik měsíců.

Ekologové tvrdí, že těžba ropy v Arktidě je kvůli drsnému klimatu a rychlým změnám počasí nemožná. Oblast přitom významně ovlivňuje světové klima, protože zadržuje rozsáhlé masy ledu, dodávají.

Shell ujišťuje, že nynější vrty jsou jen průzkumné a rozhodnutí o zahájení těžby padne „za mnoho let, pokud ne za dekádu“. Těžaři ložisko otevřou, jen pokud to bude „zodpovědné a ekonomicky smysluplné“, dodal van Beurden. Firmě nyní chybí povolení pro těžbu v oblasti, o které přišla v roce 2012 po sérii nehod.

Protesty v Seattlu mezitím přiživuje fakt, že do místního přístavu by měla dorazit i další plošina Shellu Noble Discoverer. Ta má přitom za sebou historii technických poruch, kvůli kterým musel jeho provozovatel úřadům zaplatit přes dvanáct milionů dolarů.