Škoda Vagonka definitivně vyhrála lotyšský tendr na dodávku vlaků za šest miliard

Oficiální vizualizace elektrických jednotek Škody Vagonky pro lotyšské železnice

Oficiální vizualizace elektrických jednotek Škody Vagonky pro lotyšské železnice Zdroj: LETA, Zane Bitere

Elektrická jednotka InterPanter
Elektrická jednotka InterPanter
Elektrická jednotka InterPanter
Elektrická jednotka InterPanter
5 Fotogalerie

Celkem 32 vlakových souprav pro lotyšského železničního dopravce Pasažieru Vilciens nakonec dodá plzeňská Škoda Vagonka. Tendr za více než šest miliard korun byl terčem mnoha sporů, naposledy ho zpochybnila španělská společnost Talgo. Lotyšské úřady se však minulý týden postavily za českou firmu, také přepravce chce převzít vlaky právě od Škody.

Vítězství v tendru pro deník E15 potvrdil mluvčí Škody Michal Tobrman. Blíže se však nechtěl k dodávce vlaků vyjadřovat kvůli tomu, že stále běží lhůta pro podání námitek.

Zástupci společnosti Talgo naposledy napadli některé parametry výběrového řízení, na základě kterých se Škodě podařilo zvítězit v konkurenci tří dalších firem. Podezřelé byly podle Španělů nízké náklady na údržbu českých vlaků nebo informace o spotřebě elektrické energie. Lotyšský úřad pro dohled nad veřejnými zakázkami ve věci rozhodoval již potřetí a potvrdil vítězství Škody na základě finančních parametrů nabídky.

Klíčovým parametrem při výběru dodavetele byly především dlouhodobé náklady na provoz vlaků. Tendr původně vyhrála právě Talgo, která nabídla stroje o šestnáct milionů levnější eur než Škoda. Češi se však po prvních výsledcích výběrového řízení společně s další španělskou společností CAF odvolali. Důvodem byly právě vysoké provozní náklady vlaků Talgo.

„Výběrové řízení jsme znovu přehodnotili na základě vyjádření úřadů i odborných expertíz,“ uvedl v prohlášení šéf železniční společnosti Pasažieru Vilciens Rodžers Grigulis, který uvedl, že firma chce koupit vlaky z Čech. Ty mají s ohledem na technické parametry vyjít v horizontu následujících 35 let Lotyše nejlevněji. Škoda Vagonka za 32 souprav utrží 242 milionů eur, tedy více než šest miliard korun.

Škoda Vagonka je součástí koncernu Škoda Transportation, který v minulých měsících čelil v Lotyšsku problémům. Ty se týkají údajné korupce při výběrových řízeních na tramvaje a trolejbusy pro městský dopravní systém v Rize.