Dvojka pivního trhu loni – zejména kvůli odpisu oceňovacího rozdílu – skončila v účetní ztrátě 542 milionů, tedy ještě o sedmdesát milionů vyšší než o rok dříve.
Ještě v roce 2009 přitom byla firma v zisku 720 milionů korun. Provozní zisk ale loni stoupl téměř dvojnásobně na 154 milionů korun a tržby celého pivovaru o osm procent na 3,96 miliardy korun. Vyplývá to z výsledků, jež pivovar poskytl deníku E15.
Mluvčí Staropramenu Pavel Barvík uvedl, že v souvislosti se změnou majitele v roce 2009, kdy pivovar a celou skupinu StarBev koupila investiční skupina CVC Capital Partners, a následnou restrukturalizací vznikla pivovaru povinnost ocenit jmění nezávislým znalcem. „Výsledkem je nový kladný oceňovací rozdíl vyjadřující vysokou hodnotu naší firmy. Ten však musíme dle platné účetní legislativy odepisovat, a opticky se tedy projevil na poklesu účetního výsledku hospodaření. Podobný dopad pak mají také úroky z úvěrů souvisejících s nákupem naší společnosti,“ uvedl Barvík.
„Naše společnost je nicméně zdravou a úspěšnou firmou. Potvrzuje to vysoký růst provozního výsledku,“ dodal. Na růst tržeb měl pak vliv i vyšší prodej piva, který loni Pivovarům Staropramen stoupl o osm procent na 3,03 milionu hektolitrů. Celý tuzemský trh zaznamenal nárůst menší – o necelá tři procenta.
Podle hlavního analytika společnosti Cyrrus Marka Hatlapatky je odpis goodwillu, respektive oceňovacího rozdílu, poměrně častým jevem u mnoha podniků, které v posledních čtyřech či pěti letech podnikly velkou fúzi či akvizici nebo jsou v procesu celkové restrukturalizace společnosti.
„Tyto operace často vygenerovaly poměrně velké oceňovací rozdíly nebo goodwill. Nelze z toho však automaticky vyvozovat, že tyto investice byly nadhodnocené a kupujícím se nevyplatily. Jde do značné míry o účetní operace, které nemusí reálně odrážet skutečnou hodnotu aktiv z pohledu očekávaných budoucích peněžních toků, které tato aktiva mohou generovat,“ dodal Hatlapatka.