Tatra chystá zdvojnásobení výroby vozů. Posílení kapacit částečně pokryje úvěr
Nadcházející valnou hromadu automobilky Tatra Trucks čeká rozhodnutí, které může výrazně posílit pozici kopřivnické továrny na globálních trzích. Z roční produkce zhruba 1500 vozů hodlá do roku 2030 navýšit výrobu na tři tisíce kusů s možností dalšího růstu. Tržby firmy by se tak do konce dekády zdvojnásobily, ukazatel EBITDA by stoupl dokonce trojnásobně, odhaduje management.
Nutné ale budou značné investice přes 7,3 miliardy korun. Z toho 4,9 miliardy pro samotnou automobilku a 2,5 miliardy na ekologizaci její dceřiné společnosti Tatra Metalurgie.
„Naším cílem je přeměnit Tatru v moderní továrnu, která bude schopna uspokojit rostoucí poptávku po našich vozidlech na západních trzích i po celém světě, a zároveň splnit přísné požadavky na udržitelnost,“ uvedl generální ředitel Tatra Trucks Kristijan Fiket, který společnost většinově vlastněnou skupinou CSG už v minulosti řídil.. Ambiciózní plán je podle něj odpovědí na silnou poptávku po civilních i vojenských vozidlech.
Tatře nahrává skutečnost, že se zaměřuje na různé speciální podvozky nebo kompletní auta po vojáky a hasiče, po nichž z důvodu zhoršující se bezpečnostní situace roste zájem. Už začátkem roku Fiket řekl, že poprvé od začátku devadesátých let poptávka zákazníků z různých kontinentů několikanásobně přesáhla výrobní možnosti automobilky.
Navýšení základního kapitálu
Chystaný investiční program bude financován z několika zdrojů. Bankovní úvěry a interní zdroje pokryjí 3,3 miliardy korun, dotace na ekologizaci slévárny 1,3 miliardy. Navýšení základního kapitálu pak přinese společnostem Tatra Trucks a Tatra Metalurgie dalších 2,7 miliardy korun.
Posílením základního kapitálu se obě firmy vyhnou nadměrnému zadlužení. „Umožní to udržet zdravou bilanci a zajistit prostředky pro další rozvoj i po roce 2030. Bez tohoto kroku by vysoká dluhová zátěž znemožnila naši schopnost investovat v navrhovaném rozsahu do nutných oprav, rozšiřování provozů a nových technologií,“ vysvětlil ekonomický ředitel Tatra Trucks Daniel Bekeš.
Investice do nových strojů i ICT
Více než sedmimiliardové investice mají směřovat do obráběcích strojů, nové haly a centrálního skladu. Rozvoj čeká také oblast ICT, a to zavedením moderních systémů, které odstraní manuální vstupy a zlepší propojení s dodavateli a zákazníky.
Modernizace slévárny a kovárny za 2,5 miliardy korun pak zajistí udržitelnou, ekologicky šetrnější výrobu odlitků a výkovků a zvýší konkurenceschopnost Tatry Metalurgie, která dodává své produkty nejen mateřské Tatře, ale i desítkám dalších zákazníků.
Management Tatra Trucks už požádal představenstvo, aby svolalo v nejbližší době valnou hromadu, která ambiciózní plány posoudí. „Obracíme se na naše akcionáře s důvěrou, že podpoří tento historický krok. Investice nejen posílí postavení Tatry na globálním trhu, ale také zvýší hodnotu společnosti pro všechny akcionáře,“ dodal Fiket.