Odboráři Tatry se bouří proti vstupu zbrojaře STV do automobilky. Strnadova CSG hrozí zásadní změnou vztahů
V kopřivnické automobilce Tatra Trucks to vře. Důvodem je už ohlášený záměr menšinového vlastníka továrny, společnosti Promet Group, prodat část svého podílu zbrojařskému uskupení STV Group. Proti se však postavily odbory v čele se silnou organizací OS KOVO. Ta upozorňuje na možná rizika a tvrdí, že STV v Česku zastupuje konkurenci Tatry. Situaci sleduje i většinový vlastník firmy, skupina Czechoslovak Group (CSG), který nevylučuje „zásadní změny“.
Odboráři zastupující zaměstnance Tatry vyzývají Promet k ochraně zájmů podniku a tisíců jeho zaměstnanců. „Podle našeho názoru Tatru ohrožuje možný vstup přímého konkurenta firmy do akcionářské struktury,“ míní šéf OS KOVO Roman Ďurčo. Nevylučuje, že by se mohlo zastavit úspěšné směřování společnosti, která se „v posledních letech dynamicky rozvíjí a získává mnohamiliardové zakázky po celém světě.“
Obavy z vazeb na německý MAN
Odborový předák argumentuje tím, že STV, která se snaží o získání 17,5procentního podílu v Tatře, zastupuje například automobilku MAN a v mnoha tendrech podle Ďurča přímo konkuruje kopřivnickému výrobci těžkých nákladních vozů. STV například loni prezentovala české armádě vojenská nákladní vozidla Rheinmetall MAN, vyráběná společným podnikem německé zbrojovky Rheinmetall a právě automobilky MAN.
„Pevně věříme, že si menšinový akcionář, firma Promet, uvědomí svou odpovědnost za takto velkého zaměstnavatele v hospodářsky postiženém regionu. Jsme připraveni s akcionáři aktivně jednat. Jde nám především o zachování pracovních míst a další rozvoj Tatry s velkou přidanou hodnotou,“ dodává Ďurčo.
STV kritizuje špatné hospodaření
STV spojitost s německým výrobcem odmítá. „Skupina STV nezastupuje nákladní vozidla MAN. Chceme majetkově vstoupit do Tatry s cílem dále tuto společnost rozvíjet. Ačkoli má přebytek zakázek, hospodaření se za poslední dva roky značně zhoršilo, a v loňském roce dokonce skončila ve ztrátě,“ uvádí ředitel speciálních projektů zbrojařského uskupení Pavel Beran.
Podle mluvčího CSG Andreje Čírtka ale Beran neuvádí o výsledcích firmy za rok 2024 pravdivé informace. „Tatra není ve ztrátě, ale v zisku a ukazatel EBITDA dosahuje půl miliardy korun," upozorňuje Čírtek.
Beran připomíná, že v dnešní době všichni výrobci vojenské techniky dosahují mimořádných zisků. „Cílem STV je pomoci Tatře dostat se zpátky k ziskovosti a plnit závazky vůči zákazníkům včas. Naším primárním cílem je výrazně rozšířit kompetence Tatry, aby byla sama schopna vyrábět kompletní vojenská vozidla, to znamená vrátit se k původní koncepci automobilky,“ zdůrazňuje Beran.
Možné změny vlastnické struktury
CSG, vlastník 60procentního podílu v Tatře, je situací v kopřivnické společnosti znepokojen. „Odborový svaz KOVO právem upozorňuje na potřebu chránit zájmy Tatry Trucks a jejích zaměstnanců, což je prioritou i pro nás jako majoritního akcionáře. Tatra je klíčovým pilířem českého průmyslu a významným zaměstnavatelem v regionu. Naším cílem je zajistit její dlouhodobou stabilitu, nezávislost a pokračující růst na globálním trhu,“ říká Čírtek.
Díky investicím CSG a strategickému vedení Tatra podle Čírtka v posledních letech posílila svou pozici a získává mnohamiliardové zakázky. „Aby tento úspěch pokračoval, jsme odhodláni zvažovat všechny eventuality, jak akcionářskou strukturu v zájmu Tatry řešit. Na stole jsou i krajní varianty, které by mohly vést k zásadní změně vztahu CSG k Tatře, pokud by to bylo nezbytné pro zajištění její budoucnosti a prosperity,“ naznačuje případné kroky mluvčí skupiny Michala Strnada.
CSG bude jakákoli opatření pečlivě zvažovat s ohledem na zájmy firmy, jejích zaměstnanců a regionu. Skupina ujišťuje, že je připravena vést otevřený dialog s odbory OS KOVO a s dalšími partnery, aby společně zajistili, že Tatra Trucks zůstane silným a nezávislým hráčem na trhu.