Tatra bojuje s pirátskými padělky, hlavně z Asie. Pomáhá i českým výrobcům modelů a hraček
V dobách, kdy se současná Tatra Trucks zvedala na nohy, to nevnímala jako zásadní problém. Po konsolidaci a nastartování růstu ale kopřivnická automobilka začíná tvrdě hájit své duševní vlastnictví, tedy řadu ochranných známek, patentů nebo užitných a průmyslových vzorů. Boj s pirátskými napodobeninami především z Asie pomáhá také českým výrobcům modelů aut a hraček Kaden a Dino Toys. Potvrzují, že jim stoupají tržby.
Tatra je jedna z nejznámějších značek těžkých terénních vozů v Česku i na světě, má silnou komunitu domácích a zahraničních příznivců. Proto je o využívání firemního loga a dalšího nehmotného majetku velký zájem mezi prodejci oblečení, producenty sběratelských modelů i hraček nebo autory knížek o automobilové historii.
Na trhu se však objevují i neoriginální náhradní díly skutečných tatrováckých vozů. Vzhledem k tomu je nutné bránit i různá technologická řešení. Neoprávněným užitím průmyslových práv vzniká jejich vlastníkovi i smluvním partnerům újma. Finanční ztráta může podle odhadů Tatry dosahovat až desítek milionů korun ročně. Navíc dochází k poškozování dobrého jména originálních výrobců kvůli tomu, že podvrhy často nemají požadovanou kvalitu.
Firma chrání i svoje inovace
„Významu značky a dobrého jména naší automobilky jsme si dobře vědomi. Je to hodnota budovaná našimi předky už od roku 1850. Právě síla značky pomohla Tatře i v nejhorších dobách. Teď, když je v českých rukou a daří se jí, je třeba věnovat úsilí také systematické ochraně jejích práv k duševnímu vlastnictví,“ říká člen představenstva Tatra Trucks Radomír Smolka.
Právě z jeho iniciativy začal podnik v minulém roce důsledněji prosazovat svá práva tak, jak je zvykem u všech významných automobilek. Následně vznikla pozice manažerky duševního vlastnictví, kterou zastává odbornice na tuto oblast Jana Kunovská. Jejím úkolem je chránit značku Tatra a její oprávněné uživatele, aby nebyli vystaveni padělatelům, kteří nehmotné statky firmy používají za nestandardních podmínek nebo i protiprávně.
„Snažíme se pozvednout vztahy s držiteli licence, protože si zaslouží exkluzivní spolupráci, jistotu a zázemí stabilního partnera na globální úrovni. Zároveň pružně jednáme se všemi seriózními zájemci o užití ochranné značky Tatra, protože věříme, že silná komunita fanoušků si zaslouží nejvyšší kvalitu produktů, a to v každém ohledu,“ popisuje svoji práci Kunovská.
Zásadní je to, že duševní vlastnictví Tatry obsahuje mnoho průmyslových vzorů, užitných vzorů a v neposlední řadě patentů. „Snažíme se tedy chránit i naše inovace,“ zdůrazňuje manažerka.
Vytváření silného duševního vlastnictví a jeho správné užívání má zároveň výrazný ekonomický vliv i na hodnotu společnosti, která je vnímána jako inovativní a pokročilá. To přitahuje zákazníky a poskytuje konkurenční výhodu na trhu.
Pro úspěšný boj s nekalou konkurencí jsou podle Kunovské důležité dlouhodobé a promyšlené právní kroky, které nabyly na intenzitě v posledních měsících. „Denně komunikujeme množství žádostí k doložení oprávněnosti užití ochranné známky Tatra a v případě zjištěného nesouladu jsme schopni odpovídajícím způsobem reagovat,“ upozorňuje.
Kaden a Dino Toys rostou tržby
Licencovaní uživatelé ochranné známky Tatra změnu přístupu oceňují. „Od doby, kdy automobilka začala důsledně bránit svou značku, sledujeme zvýšený zájem o naše modely tatrovek a máme i lepší tržby. Mizí totiž konkurence v podobě pirátských modelů zejména z asijských zemí,“ říká výrobní ředitel českého producenta sběratelských modelů Kaden Lukáš Petrovický.
Že je boj s falzifikátory přínosný, potvrzuje i marketingová manažerka společnosti Dino Toys Ivana Maršálová. „Ochrana originální značky Tatra zajišťuje nejen její prestiž, ale také nám jako licenčnímu partnerovi umožňuje svobodně a spravedlivě prodávat naše produkty, které vznikají pod značkou Dino. Především jsou to dětské plastové modely vozů Tatra 148,“ přibližuje.
Padělky podle Maršálové mají negativní dopady jak na tržby, tak na důvěru zákazníků. „Proto vítáme iniciativu Tatra Trucks, která chrání naši značku a také naše investice do licencí. Pomáhá nám to udržet integritu a kvalitu našich výrobků,“ podotkla.
Automobilka disponuje ochrannými známkami ve své slovní i grafické podobě ve více než stovce zemí světa. Vlastní také mnoho patentů, užitných a průmyslových vzorů. Nakládání s nimi je možné pouze na základě platné licenční smlouvy udělené ze strany Tatra Trucks. Žadatel musí doložit ukázku produktu s konkrétním vyobrazením ochranných známek, pro který licenční souhlas žádá. V případě knižních publikací by měl autor ve své žádosti detailně popsat svůj tvůrčí záměr a způsob, jakým chce ochrannou známku v díle používat.
Neoprávněným uživatelům svého duševního vlastnictví firma zasílá upozornění formou výzvy se žádostí o vysvětlení daného jednání. V dalších krocích už volí právní nástroje.
Téměř sto let platnosti známky
Označení Tatra bylo zapsáno v roce 1933 nejprve jako kombinovaná ochranná známka pro chladicí zařízení v souvislosti s licenční smlouvou na výrobu a distribuci ledniček s německou společností Alfred Teves Maschinen und Armaturen-Fabrik. Následující rok po představení revolučního aerodynamického osobního vozu Tatra 77 na berlínském autosalonu podala společnost Závody Tatra k národnímu zápisu v tehdejší Československé republice přihlášku samostatné slovní ochranné známky Tatra. Zapsána byla téhož roku na národní úrovni. V roce 1935 pak následoval zápis u Mezinárodního úřadu průmyslového vlastnictví v Bernu, a to včetně kombinované ochranné známky Tatra v kruhu v černobílém provedení a s bílým písmem na černém podkladu. Konečně v roce 1992 byla známka Tatra prohlášena Úřadem průmyslového vlastnictví za ochrannou známku proslulou.