Tatra bojuje s pirátskými padělky, hlavně z Asie. Pomáhá i českým výrobcům modelů a hraček

Na trhu se objevují i neoriginální náhradní díly tatrováckých vozů. Kopřivnická automobilka tak musí bránit i různá technologická řešení.

Na trhu se objevují i neoriginální náhradní díly tatrováckých vozů. Kopřivnická automobilka tak musí bránit i různá technologická řešení. Zdroj: CSG

Dino Toys, jeden z oficiálních výrobců hraček Tatra
Dino Toys, jeden z oficiálních výrobců hraček Tatra
Dino Toys, jeden z oficiálních výrobců hraček Tatra
Dino Toys, jeden z oficiálních výrobců hraček Tatra
Dino Toys, jeden z oficiálních výrobců hraček Tatra
48 Fotogalerie
Pavel Otto

V dobách, kdy se současná Tatra Trucks zvedala na nohy, to nevnímala jako zásadní problém. Po konsolidaci a nastartování růstu ale kopřivnická automobilka začíná tvrdě hájit své duševní vlastnictví, tedy řadu ochranných známek, patentů nebo užitných a průmyslových vzorů. Boj s pirátskými napodobeninami především z Asie pomáhá také českým výrobcům modelů aut a hraček Kaden a Dino Toys. Potvrzují, že jim stoupají tržby.

Tatra je jedna z nejznámějších značek těžkých terénních vozů v Česku i na světě, má silnou komunitu domácích a zahraničních příznivců. Proto je o využívání firemního loga a dalšího nehmotného majetku velký zájem mezi prodejci oblečení, producenty sběratelských modelů i hraček nebo autory knížek o automobilové historii.

Na trhu se však objevují i neoriginální náhradní díly skutečných tatrováckých vozů. Vzhledem k tomu je nutné bránit i různá technologická řešení. Neoprávněným užitím průmyslových práv vzniká jejich vlastníkovi i smluvním partnerům újma. Finanční ztráta může podle odhadů Tatry dosahovat až desítek milionů korun ročně. Navíc dochází k poškozování dobrého jména originálních výrobců kvůli tomu, že podvrhy často nemají požadovanou kvalitu.

Firma chrání i svoje inovace

„Významu značky a dobrého jména naší automobilky jsme si dobře vědomi. Je to hodnota budovaná našimi předky už od roku 1850. Právě síla značky pomohla Tatře i v nejhorších dobách. Teď, když je v českých rukou a daří se jí, je třeba věnovat úsilí také systematické ochraně jejích práv k duševnímu vlastnictví,“ říká člen představenstva Tatra Trucks Radomír Smolka.

Právě z jeho iniciativy začal podnik v minulém roce důsledněji prosazovat svá práva tak, jak je zvykem u všech významných automobilek. Následně vznikla pozice manažerky duševního vlastnictví, kterou zastává odbornice na tuto oblast Jana Kunovská. Jejím úkolem je chránit značku Tatra a její oprávněné uživatele, aby nebyli vystaveni padělatelům, kteří nehmotné statky firmy používají za nestandardních podmínek nebo i protiprávně.

„Snažíme se pozvednout vztahy s držiteli licence, protože si zaslouží exkluzivní spolupráci, jistotu a zázemí stabilního partnera na globální úrovni. Zároveň pružně jednáme se všemi seriózními zájemci o užití ochranné značky Tatra, protože věříme, že silná komunita fanoušků si zaslouží nejvyšší kvalitu produktů, a to v každém ohledu,“ popisuje svoji práci Kunovská.

Zásadní je to, že duševní vlastnictví Tatry obsahuje mnoho průmyslových vzorů, užitných vzorů a v neposlední řadě patentů. „Snažíme se tedy chránit i naše inovace,“ zdůrazňuje manažerka.

Vytváření silného duševního vlastnictví a jeho správné užívání má zároveň výrazný ekonomický vliv i na hodnotu společnosti, která je vnímána jako inovativní a pokročilá. To přitahuje zákazníky a poskytuje konkurenční výhodu na trhu.

Pro úspěšný boj s nekalou konkurencí jsou podle Kunovské důležité dlouhodobé a promyšlené právní kroky, které nabyly na intenzitě v posledních měsících. „Denně komunikujeme množství žádostí k doložení oprávněnosti užití ochranné známky Tatra a v případě zjištěného nesouladu jsme schopni odpovídajícím způsobem reagovat,“ upozorňuje.

Kaden a Dino Toys rostou tržby

Licencovaní uživatelé ochranné známky Tatra změnu přístupu oceňují. „Od doby, kdy automobilka začala důsledně bránit svou značku, sledujeme zvýšený zájem o naše modely tatrovek a máme i lepší tržby. Mizí totiž konkurence v podobě pirátských modelů zejména z asijských zemí,“ říká výrobní ředitel českého producenta sběratelských modelů Kaden Lukáš Petrovický.

Že je boj s falzifikátory přínosný, potvrzuje i marketingová manažerka společnosti Dino Toys Ivana Maršálová. „Ochrana originální značky Tatra zajišťuje nejen její prestiž, ale také nám jako licenčnímu partnerovi umožňuje svobodně a spravedlivě prodávat naše produkty, které vznikají pod značkou Dino. Především jsou to dětské plastové modely vozů Tatra 148,“ přibližuje.

Podle vozu Tatra 148 (na snímku) vznikla oblíbená dětská hračka, k jejíž výrobě má licenci kopřivnické automobilky firma Dino Toys.Podle vozu Tatra 148 (na snímku) vznikla oblíbená dětská hračka, k jejíž výrobě má licenci kopřivnické automobilky firma Dino Toys. | auto.cz

Padělky podle Maršálové mají negativní dopady jak na tržby, tak na důvěru zákazníků. „Proto vítáme iniciativu Tatra Trucks, která chrání naši značku a také naše investice do licencí. Pomáhá nám to udržet integritu a kvalitu našich výrobků,“ podotkla.

Automobilka disponuje ochrannými známkami ve své slovní i grafické podobě ve více než stovce zemí světa. Vlastní také mnoho patentů, užitných a průmyslových vzorů. Nakládání s nimi je možné pouze na základě platné licenční smlouvy udělené ze strany Tatra Trucks. Žadatel musí doložit ukázku produktu s konkrétním vyobrazením ochranných známek, pro který licenční souhlas žádá. V případě knižních publikací by měl autor ve své žádosti detailně popsat svůj tvůrčí záměr a způsob, jakým chce ochrannou známku v díle používat.

Neoprávněným uživatelům svého duševního vlastnictví firma zasílá upozornění formou výzvy se žádostí o vysvětlení daného jednání. V dalších krocích už volí právní nástroje.

Téměř sto let platnosti známky

Označení Tatra bylo zapsáno v roce 1933 nejprve jako kombinovaná ochranná známka pro chladicí zařízení v souvislosti s licenční smlouvou na výrobu a distribuci ledniček s německou společností Alfred Teves Maschinen und Armaturen-Fabrik. Následující rok po představení revolučního aerodynamického osobního vozu Tatra 77 na berlínském autosalonu podala společnost Závody Tatra k národnímu zápisu v tehdejší Československé republice přihlášku samostatné slovní ochranné známky Tatra. Zapsána byla téhož roku na národní úrovni. V roce 1935 pak následoval zápis u Mezinárodního úřadu průmyslového vlastnictví v Bernu, a to včetně kombinované ochranné známky Tatra v kruhu v černobílém provedení a s bílým písmem na černém podkladu. Konečně v roce 1992 byla známka Tatra prohlášena Úřadem průmyslového vlastnictví za ochrannou známku proslulou.