Ukrajinský oligarcha hledá spásu v Kutné Hoře

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Kolaz E15

Po manželovi vězněné bývalé ukrajinské premiérky Julije Tymošenkové, který získal v tuzemsku azyl, upírá své naděje do Česka i další muž z jejího blízkého okolí – dříve mocný podnikatel a poslanec za její blok Konstantin Ževago.

Krajský soud v Praze totiž svolal na začátek února klíčovou schůzi věřitelů společnosti ČKD Kutná Hora, která prochází insolvenčním řízením a již chce Ževago definitivně ovládnout. Jen tak může zachránit svůj ukrajinský závod na výrobu vagonů, který spoléhá na dodávky odlitků pro podvozky z Kutné Hory.

Plány osmatřicetiletého podnikatele, označovaného za nejmladšího ukrajinského oligarchu, se snaží zkřížit ruská společnost Rail Group. Ta má o kutnohorskou slévárnu také zájem a v konkurenčním plánu nabídla věřitelům ČKD lepší podmínky.
„Předmětem jednání schůze věřitelů bude projednání předložených reorganizačních plánů a hlasování o jejich přijetí,“ uvedla v rozhodnutí soudkyně Jitka Drobná.

Ževago, jehož byznys loni vyšetřovaly ukrajinské bezpečnostní služby a který údajně zvažuje odchod své rodiny do Londýna, za ČKD slíbil 485 milionů korun. Rail Group nabídla 691 milionů a další 1,8 miliardy, které mají jít na rozvoj podniku během pěti let. Rusové také chtějí obnovit pracovní místa pro všechny zaměstnance propuštěné kvůli ekonomickým problémům od roku 2008.

Ukrajinci na druhé straně spatřují svou výhodu v tom, že skoupili nejvíce pohledávek, a tak ovládají věřitelský výbor a dlouhodobě spolupracují s manažery i vlastníky kutnohorské firmy – exnáměstkem libereckého primátora za ODS Pavlem Krenkem a Milanem Jeřábkem. Podle dostupných zdrojů spoléhají také na podporu vlivného českého podnikatele Zdeňka Bakaly, spolumajitele firem NWR a BXR, který společně se Ževagem ovládá ukrajinskou společnost Ferrexpo. Podle Bakalova mediálního zástupce Pavla Kočiše se ale informace o Bakalově podpoře nezakládají na pravdě.

„Pan Konstantin Ževago je, stejně jako BXR Group, akcionářem v ukrajinské firmě Ferrexpo a je zároveň členem představenstva NWR. Pan Bakala žádné jiné obchodní aktivity s panem Ževagem – ani s firmami jím ovládanými – v České republice nemá a nerozvíjí,“ sdělil Kočiš.

Rail Group nabízí odbyt kutnohorských odlitků v ruských továrnách na výrobu vagonů včetně Uralvagonzavodu, obává se ale, že posuzování její nabídky nebude férové. Ukrajinci spolu s vedením ČKD čelí výtkám některých věřitelů včetně Rail Group, že insolvenci slévárny předem naplánovali, aby ji mohl Ževago levně koupit.

Rusové navíc uvádějí, že Ževago už zvítězil v bitvě o společnost SCB Foundry, dceřinou firmu ČKD Kutná Hora, jež také procházela reorganizací. Následně se ale ukázalo, že slibované peníze nebyl ochoten věřitelům zaplatit.

Ukrajinské díly k vagonům nelze použít

ČKD Kutná Hora je v současné době hlavním dodavatelem odlitků pro výrobu vagonů ve Stachanovském závodě z Ževagovy skupiny Finance a kredit. Stachanovský závod následně dodává vagony především na ruský trh, kde však čelí silné konkurenci. Ževago navíc nemůže pro výrobu vagonů do Ruska využívat odlitky z ukrajinského Kremenčukského závodu, protože Rusové loni zrušili jejich certifikaci.