Volkswagen dál proniká do výroby náklaďáků, koupí podíl v Navistaru

Nákladní automobil Navistar

Nákladní automobil Navistar Zdroj: CC BY SA 2.0: Wjmoore17 via Wikimedia Commons

Německá automobilka Volkswagen se dohodla na partnerství s americkým výrobcem nákladních vozů Navistar International. Volkswagen v rámci dohody koupí v americkém podniku 16,6 procenta akcií, za které zaplatí 256 milionů dolarů (6,2 miliardy korun).

Předpokládá se, že dohodnuté partnerství pomůže oběma stranám snížit náklady. Volkswagenu by mělo poskytnout opěrný bod na trhu s nákladními vozy v Severní Americe a Navistaru by mělo zajistit zdroj nových motorů.

Dohoda zahrnuje mimo jiné sdílení technologií a vytvoření společného podniku pro nákupy součástek. Navistar předpokládá, že mu tento společný podnik během prvních pěti let přinese úsporu minimálně 500 milionů dolarů.

Volkswagen koupí celkem 16,2 milionu akcií Navistaru, za každou zaplatí 15,76 dolaru. Kupní cena tak zahrnuje dvanáctiprocentní prémii k páteční závěrečné hodnotě akcií na burze. V pondělí byly finanční trhu v USA kvůli státnímu svátku uzavřeny.

Volkswagen je největším výrobcem osobních aut v Evropě a druhým největším na světě. Hodlá se ale stát i předním globálním hráčem na trhu s nákladními vozy a již dříve získal většinové podíly ve firmách MAN a Scania.

Navistar se snaží získat partnera, který by mu pomohl s finančně náročným vývojem motorů splňujících čím dál přísnější emisní normy. Navistar hledá takového partnera už od roku 2010, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) neschválila jeho naftový motor pro těžké nákladní vozy.

Šéf divize užitkových vozů VW Andreas Renschler dnes uvedl, že nová generace motorů pro nákladní auta MAN a Scania bude upravena pro použití v amerických nákladních vozech Navistaru.

Pro Volkswagen je Navistar atraktivní, protože má v Severní Americe rozsáhlou síť prodejců. Firmy o možném partnerství jednaly už delší dobu, v posledních 12 měsících byl ale Volkswagen zaneprázdněn řešením skandálu kolem manipulace s testy emisí naftových vozů.

Analytici dosažení dohody o partnerství hodnotí příznivě. Dohoda podle nich mimo jiné zvyšuje šance na pozdější oddělení divize nákladních vozů koncernu Volkswagen do samostatného podniku.

„Globálnější podnik s aktivitami na lukrativním severoamerickém trhu bude působit lépe v případě, že Volkswagen bude později usilovat o (primární emisi akcií) IPO divize nákladních vozů,“ řekl podle agentury Reuters analytik Arndt Ellinghorst ze společnosti Evercore ISI.