Volkswagen je na koni, ale ne na tom finančním

Porsche patří mezi nejúspěšnější značky koncernu Volkswagen

Porsche patří mezi nejúspěšnější značky koncernu Volkswagen Zdroj: profimedia

Skupina Volkswagen si do roku 2018 stanovila ambiciózní cíle. Tím hlavním bylo stát se světovou jedničkou, jedním z dalších pak prodat ročně více než deset milionu aut. A to se povedlo se čtyřletým předstihem, když německá společnost zvýšila loni dodávky vozů o 4,2 procenta na 10,14 milionu. Stalo se tak poprvé v historii.

Řada nabízených vozů je velmi široká, zahrnuje elektrický minivůz e-up! i těžká nákladní auta. Stejně mohutný je i globální záběr koncernu. Jak ale ukázal loňský rok, ne všude se mu dařilo. Nebýt Asie, kde růst činil 11,3 procenta, a západní Evropy (+ 7,2 procenta), z desetimilionového rekordu by se ve Wolfsburgu neradovali.

Zarážející byl dvouprocentní propad ve Spojených státech a téměř dvacetiprocentní v Jižní Americe. Neuspokojivé byly výsledky skupiny i v Rusku, kde prodala 276 tisíc aut, o 40 tisíc méně než předloni. Přesto se skupině dlouhodobě v prodejích daří, horší to ale je se ziskovostí jednotlivých značek. Kdyby VW neměl ve svém portfoliu Porsche a Bentley, byl by na tom výrazně hůře.

Po celý loňský rok o tom probleskovaly dílčí zprávy a vše vyvrcholilo v jeho posledních dnech. Klíčovou značku skupiny, VW (osobní automobily), trápí mizivá rentabilita. Dosahuje v průměru jen o něco více než dvouprocentní ziskové marže, zatímco u hlavního konkurenta Toyoty to je 8,8 procenta a u Hyundaie dokonce 9,5 procenta podle Automotive News. Plán přitom počítal se šesti procenty. Jádrová značka automobilové skupiny tak doplácí na pomalu zaváděné změny ve výrobě a na mnohem vyšší náklady na zaměstnance.

Musí nastat změna

Před několika dny kvůli tomu podle agentury Bloomberg svolal Martin Winterkorn, který stojí v čele Volkswagenu už devátý rok, poradu vedení. Na ní zopakoval, že tento stav je neudržitelný: „Za to, že jsme pod tlakem, nemůže svět kolem nás. To je naše záležitost. Musíme se na sebe podívat kriticky. Přiznat si svoje problémy a vyrovnat se s nimi.“

To Porsche a Bentley jsou na tom zcela jinak. Zatímco zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) se pohyboval v roce 2013 u celé společnosti kolem 14 procent (a odhaduje se, že podobné to bylo i v loňském roce), průměrné marže u vozů Porsche a Bentley se podle expertů pohybovaly kolem 40 procent.

To by znamenalo, že ačkoli prodeje vozů Porsche a Bentley tvořily pouze 1,5 procenta z celkových prodejů skupiny, na její hodnotě se podílely v průměru více než 18 procenty. To ale není nic výjimečného. Podobně přínosné jsou pro své mateřské společnosti i další značky luxusních automobilů a supersportů. Tak je tomu v případě Ferrari a jeho matky Fiat Chrysler. Stejnou službu odvádí i značka Rolls-Royce pro BMW.