Volkswagen: Objasnění skandálu kolem emisí nějaký čas potrvá

Volkswagen

Volkswagen Zdroj: CTK

Objasnění skandálu kolem nepravdivého vykazování hodnot emisí u naftových vozů z koncernu Volkswagen nějaký čas potrvá, uvedl nový předseda dozorčí rady firmy Dieter Pötsch. Na podvod přišla v září americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) a Volkswagen je od té doby pod silným tlakem, aby určila, kdo je za skandál zodpovědný. Čeká se také, jak hodlá firma provést nápravu a zda podváděla i v Evropě.

„Domněnky či vágní předběžná konstatování ničemu neslouží. Proto ještě nějaký čas potrvá, než předložíme konkrétní a spolehlivé výsledky a budeme vám moci předložit úplné informace,“ uvedl podle agentury DPA Pötsch, který byl dosud finančním ředitelem firmy. Předsedou dvacetičlenné dozorčí rady byl jmenován poté, co se místo letos na jaře uvolnilo po rezignaci dlouholetého šéfa rady Ferdinanda Piëcha. Funkci pak přechodně zastával Berthold Huber.

Nový generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller médiím řekl, že svolávání vozů s naftovým motorem, kterých se skandál týká, by mělo začít v lednu. Věří, že do skandálu bylo zapleteno jen několik zaměstnanců a zároveň odmítl, že o podvodech věděl jeho předchůdce ve funkci Martin Winterkorn.

Domněnky či vágní předběžná konstatování ničemu neslouží. Proto ještě nějaký čas potrvá, než předložíme konkrétní a spolehlivé výsledky a budeme vám moci předložit úplné informace

Pötsch, který byl finančním ředitelem Volkswagenu od roku 2003, je považován za člověka s hlubokými znalostmi o chodu firmy, což ale na druhou stranu vyvolalo kritiku, že má příliš blízko k současnému vedení na to, aby se dokázal potýkat s dopady nejhoršího skandálu v historii firmy. Má ale podporu velkých akcionářů, včetně rodiny Piëchů a rodiny Porscheů. V dnešním vyjádření uvedl, že najatá americká právnická společnost Jones Day v rámci vyšetřování případu „nahlíží pod každý kámen“.

Merkelová: Koncern udělá vše, aby si napravil reputaci

Německá kancléřka Angela Merkelová dnes během projevu na půdě Evropského parlamentu ve Štrasburku sdělila, že koncern podle jejího mínění dělá všechno proto, aby se se skandálem vypořádal. Vybídla přitom, aby krize nesloužila k „démonizaci“ celého odvětví výroby aut. Znamenalo by to podle ní nebezpečí pro „tisíce a tisíce“ pracovních míst v Evropě.

Nejhorší skandál v 78leté historii firmy se rozhořel v USA, kde vládní agentura EPA německý koncern obvinila z podvodu 18. září. Firmě kvůli skandálu hrozí miliardové pokuty a žaloby v USA i jinde ve světě. Žalobu na Volkswagen podle dnešního sdělení advokátní kanceláře Jordan Fuhr Meyer podala jedna motoristka z Kolína nad Rýnem. Automobilku viní, že podvodem s vykazováním naměřených hodnot emisí u naftových aut klamala majitele. Podle agentury Reuters jde o první zveřejněnou žalobu na náhradu škody, kterou podal občan Německa.

Skandálem se bude ve čtvrtek zabývat vyšetřovací komise amerického Kongresu. Podle dnes zveřejněného dopisu vyšetřují přední členové finančního výboru amerického Senátu kroky Volkswagenu související s tím, jak se v USA poskytují federální úlevy na daních za nákup ekologičtějšího vozu.