VW kvůli skandálu zvažuje výměnu celého auta. Škoda spustila kontrolní web

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine

Automobilka Škoda Auto spustila web, na kterém si mohou majitelé podle VIN kódu zjistit, zda se jejich naftového vozu týká problém s obcházením měření emisí. Mateřský koncern Volkswagen zároveň zvažuje různá řešení problému. Podle zdrojů agentury Bloomberg jsou ve hře varianty od jednoduché softwarové úpravy až po výměnu celého automobilu.

Problematický dieselový motor německého Volkswagenu s typovým označením EA 189 Škodovka namontovala do 1,2 milionu vozů. Jde o tří a čtyřválcové motory o objemech 1,2, 1,6 a 2,0 litru s emisní normou Euro 5.

Mladoboleslavský podnik je v letech 2009 až 2014 dodával do fabií, do roomsterů a yeti je montoval od roku 2009 až do letoška, rapid je měl v letech 2011 až 2015 a pro octavie i superby je firma využivala mezi roky 2009 až 2013. Do stávajících modelů v Evropě již Škoda tyto agregáty nemontuje.

Lidé si mohou své auto prověřit na webové stránce Skoda-recallactions, kam stačí zadat VIN kód automobilu. Bude-li se problém týkat zadaného vozidla, nabídne stránka zákazníkovi možnost kontaktování smluvního partnera Škody nebo infolinky. Podobné weby již mají také Audi, Seat i Volkswagen.

S řešením problému pro majitele dotčených aut má automobilka přijít během října. Z mateřského koncernu již uniklo, že ve hře je několik možností. Výměna celého vozu podle zdrojů agentury Bloomberg představuje nejextrémnější variantu řešení, mezi další možnosti prý patří například instalace většího katalyzátoru. Nejjednodušší je aktualizace špatného softwaru.

Automobilka přiznala, že software umožňující manipulovat s testy emisí instalovala do 11 milionů aut po celém světě. Náklady na jeden automobil by se v závislosti na zvolené variantě mohly podle jednoho ze zdrojů pohybovat od pouhých 20 eur až po 10 tisíc eur. To by v případě 11 milionů vozů odpovídalo nákladům v rozsahu od 220 milionů do 110 miliard eur (šest miliard až tři biliony korun).

Postup se může lišit

Volkswagen má podle agentury Bloomberg do středy představit řešení německým úřadům. Zdroje nicméně upozorňují, že postup Volkswagenu se může v jednotlivých zemích lišit.

Podle analytiků bude skandál kolem falšování testů emisí pravděpodobně stát Volkswagen desítky miliard eur. Marc-Rene Tonn ze společnosti Warburg Research například odhaduje, že náklady Volkswagenu na pokuty, právní spory a svolávání automobilů by mohly překročit 35 miliard eur (950 miliard korun).

Pracovní místa nejsou v ohrožení
Skandál Volkswagenu s podvody v emisních testech jeho naftových aut a hrozící miliardové náklady v současnosti nijak neohrožuje pracovní místa v rámci automobilového koncernu. Prohlásil to vlivný šéf závodní rady Volkswagenu Bernd Osterloh. Nový šéf koncernu Matthias Müller zaměstnance upozornil, že změny ve firmě nebudou bezbolestné.
„Momentálně, to je dobrá zpráva, žádné důsledky pro pracovní místa nejsou,“ uvedl Osterloh na dnešní závodní schůzi ve Wolfsburgu. Tento stav podle něj platí pro kmenový personál i pro smluvní zaměstnance. „A existuje pevné odhodlání, že učiníme všechno proto, abychom práci zabezpečili,“ prohlásil také. Osterloh ale také zdůraznil, že rozsah krize a její důsledky pro celý koncern nelze předvídat. Nikdo prý nemůže říci, jak budou zákazníci VW na skandál reagovat.
Nový šéf koncernu Müller na stejném setkání se zaměstnanci prohlásil, že technická řešení problémů jsou na dohled. Obchodní a finanční následky ale zatím nejsou zřejmé. Firma proto přezkoumá všechny plánované investice. „Co není akutně nutné, bude zrušeno nebo odloženo,“ prohlásil Müller. „A proto přizpůsobíme náš program efektivity. Budu velmi otevřený: nebude to bezbolestné,“ řekl také. Upřesnil rovněž, že 6,5 miliardy eur, které si firma dala stranou na pokrytí nákladů spojených s aférou, nebudou stačit. Slíbil přitom, že udělá všechno pro to, aby omezil dopady na zaměstnanost.
Osterloh dále uvedl, že skandál zasáhne zisky v klíčových automobilových divizích a také vyplácení odměn zaměstnancům.