Výroba autodílů dál míří z Česka do Rumunska. V Jevíčku končí s airbagy

Automobilka

Automobilka Zdroj: Jiri Kotatko

Pokles evropské poptávky po nových vozech dopadá i na výrobce autodílů, kteří jsou nuceni uzavírat své závody a stěhovat je do ještě levnějších destinací, než je Česká republika. Tento týden již druhá firma oznámila přesun továrny z ČR do Rumunska. Jde o výrobce airbagů GTS Jevíčko, který skončí příští rok v březnu. A za poslední roky to není zdaleka první případ.

Podle deníku Insider.cz přijde v Jevíčku o práci zhruba 60 lidí. „Pro region je to citelná ztráta, firma mívala před lety stovky zaměstnanců, kteří sem dojížděli ze širokého okolí,“ doplnil pro agenturu ČTK místostarosta Jevíčka Miroslav Šafář.

Závod v rumunském městě Sighisoara, který výrobní náplň GST Jevíčka převezme, je stejně jako jevíčská firma součástí koncernu Global Safety Textiles. Ten má v Evropě ještě provozy v Polsku a Německu.

O převedení firmy do Rumunska rozhodli akcionáři, kteří tak reagovali na tlak zákazníka požadujícího snížení ceny výrobků. Za ni už údajně nebylo možné vyrábět airbagy v Česku, kde byla končící továrna v posledních letech ztrátová. Loni prodělala 1,7 milionu a o rok dříve dokonce 58 milionů korun.

Rumunské volanty

Přesun firem z autoprůmyslu na jihovýchod Evropy, kde je levnější pracovní síla, se bohužel stává téměř pravidlem. Ve středu vyšlo najevo, že v Horních Počernicích skončí továrna na volanty s 75letou tradicí TRW Volant. Americký mateřský koncern TRW produkci přesune do lacinějšího Rumunska, přičemž o práci v pražských Počernicích přijde 150 lidí.

Na Balkán příští rok zamíří i výroba autopotahů společnosti Johnson Controls, která nyní v Roudnici nad Labem zaměstnává přes 1600 lidí. U této firmy ovšem není situace tak černobílá. Johnson Controls, jenž v Česku vedle Roudnice vlastní ještě devět závodů, v pátek oznámil, že otevře nový provoz na moderní autosedačky v Boru u Tachova.

Prodeje aut v EvropěProdeje aut v Evropě | AutoSAPZdroj: AutoSAP

Do Rumunska se například již v roce 2008 také přestěhovala ze Stříbra výroba autodílů firmy AFL kvůli nižší poptávce ze strany Volkswagenu a Škody Auto. Společnost Delphi Packard Electric zase v roce 2011 přesunula z České Lípy do Rumunska produkci kabelových svazků. Jako důvod uvedla málo objednávek a vysoké mzdové náklady v ČR.

Do stejné země na jihovýchodě Evropy zamířila už v roce 2009 část kapacit GST Jevíčka. Podle ředitele Františka Bušiny podnik ještě v roce 2006 zaměstnával přes tisícovku lidí, ale v roce 2009 poprvé dopadla na továrnu krize a již tehdy vlastník rozhodl o převedení větší části výrobní náplně do Rumunska. Podle deníku Insider.cz si ale jeden zákazník přál, aby airbagy montované později do vozů TPCA, Suzuki a Toyota byly nadále šité v Česku.

Ford po stoletech opustil Británii

Krize si ovšem vybírá svou daň i v jiných zemích. Třeba Ford na konci července uzavřením závodu v jihoanglickém Southamptonu ukončil svoji víc než stoletou historii výroby aut ve Velké Británii. Podnik v Southamptonu ročně vyráběl přes dva miliony dodávek Ford Transit. Automobilka jejich produkci přestěhovala do Turecka, protože tamní náklady jsou podle ní výrazně nižší než v západní Evropě.

Automobilový trh v Evropě čelí dlouhodobě velkému poklesu. Například letos v červnu se prodeje vozů propadly na úroveň poloviny 90. let a od ledna do srpna byl odbyt osobních vozů v Evropské unii dokonce nejhorší od roku 1990. Nicméně poradenská společnost PwC ve své prognóze předpověděla evropskému automobilovému trhu pomalé oživení.

Světlo na konci tunelu

Problémům čelí i Česká republika, kde pololetní výroba aut meziročně klesla o 13 procent, avšak za tři letošní čtvrtletí propad zpomalil na sedm procent. Podle expertů je odvětví snad z nejhoršího venku.

„Přesto za celý rok 2013 očekáváme pokles výroby osobních aut o přibližně šest procent. V příštím roce by podle našich odhadů mělo dojít k nárůstu produkce o šest procent. Důvodem by měla být jednak relativně nízká srovnávací základna zejména počátku letošního roku a také mírné oživení poptávky na exportních trzích,“ uvedl pro ČTK Jiří Zouhar z PwC.