Vznik nové skupiny schválila už dříve správní rada italského výrobce a dnes na mimořádné valné hromadě v Turíně mu dali zelenou i akcionáři.
Formální schválení fúze akcionáři umožní uskutečnit plánované uvedení akcií FCA na newyorskou burzu, což rozšíří finanční zdroje podniku. FCA bude mít právní sídlo v Nizozemsku a daňové sídlo v Británii. Marchionne dnes nicméně zdůraznil, že firma se nehodlá obrátit zády k Itálii, kde před 115 lety vznikla.
Zaznívají ale i skeptické hlasy. Například poradenská spoelčnost ISS (Institutional Shareholder Services) varuje, že Exor – holdingová společnost rodiny Agnelliů, zakladatelů Fiatu – zvýší po spojení nebezpečně svůj podíl. Jako největší současný akcionář Fiatu (30,04 procenta) by tak mohl být ještě silnější. Jeho podíl by totiž mohl být navýšen až na 46 procent v případě, že by byli odměněni dlouholetí investoři. Pro menší investory by to znamenalo omezení jejich akcionářských práv.
Citlivá Amerika
Současný vývoj je jen pokračováním snahy Fiatu proměnit se v obřího světového výrobce. Myslel na to již v roce 2009, když churavý Chrysler žádal o bankrotovou ochranu. Firmu tehdy zachraňovala americká vláda.
Je si jistý. Architekt vize sedmé největší automobilky světa Sergio Marchionne je přesvědčen, že potřebnou dvoutřetinovou většinu na valné hromadě získá | Architekt vize sedmé největší automobilky světa Sergio Marchionne
Fiat později získal pětinový podíl a kontrolu nad vedením podniku, svůj podíl postupně navyšoval až na 58,5 procenta. Nakonec letos v lednu dokončil převzetí zbylých akcií Chrysleru. Ten se stal jeho plně vlastněnou dceřinou společností.
„Tenhle příběh byl jasný a průzračný od počátku. Připomínal pohádku o chudé Popelce, tou jsme byli my. Američané ale mají takové příběhy rádi. Zaplatili jsme vše, co jsme měli, vše je vypořádané,“ řekl Sergio Marchionne, který v posledních měsících tráví více než třetinu svého času právě ve Spojených státech.
Pokles v druhém čtvrtletí
Již letos v lednu vznik nové společnosti Fiat Chrysler Automobiles schválila správní rada Fiatu. Ta nyní s napětím čeká, zda podobný krok učiní i akcionáři. Slibuje si od toho, že nová společnost poroste v průběhu následujících pěti let o 61 procent.
Zatím je ale vše jinak. Automobilce Fiat (i s Chryslerem) v letošním druhém čtvrtletí klesl provozní zisk při meziročním srovnání z 1,07 miliardy eur na 961 milionů eur. Špatný výsledek Italy nepříjemně překvapil.
Sice se dařilo luxusním značkám Ferrari a Maserati, zvedly se prodeje v Evropě (bodovaly modely Fiat 500, nové Ducato a americký Jeep) a v Číně, zato o 23 procent poklesly prodeje na trzích Latinské Ameriky. Na nich se přitom tvoří zhruba čtvrtina zisku italského výrobce. Na vině bylo silné euro a v Brazílii, druhém největším trhu společnosti, konec vládních pobídek.
Fiatu se nedařilo ani v Severní Americe. Zde provozní zisk poklesl o 18 procent při sedmiprocentním zvýšení tržeb. Čistý dluh společnosti poklesl z březnových 9,996 miliardy eur na konci června na 9,7 miliardy eur.