Vznikla světová automobilová sedmička. Fiat schválil spojení s Chryslerem

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Fiat

Šéf Fiatu Sergio Marchionne si plní sen. Zrod nové automobilky, sedmé největší na světě, se stal skutečností. Bude se jmenovat Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a tvořit ji budou Fiat a Chrysler.

Vznik nové skupiny schválila už dříve správní rada italského výrobce a dnes na mimořádné valné hromadě v Turíně mu dali zelenou i akcionáři.

Formální schválení fúze akcionáři umožní uskutečnit plánované uvedení akcií FCA na newyorskou burzu, což rozšíří finanční zdroje podniku. FCA bude mít právní sídlo v Nizozemsku a daňové sídlo v Británii. Marchionne dnes nicméně zdůraznil, že firma se nehodlá obrátit zády k Itálii, kde před 115 lety vznikla.

Zaznívají ale i skeptické hlasy. Například poradenská spoelčnost ISS (Institutional Shareholder Services) varuje, že Exor – holdingová společnost rodiny Agnelliů, zakladatelů Fiatu – zvýší po spojení nebezpečně svůj podíl. Jako největší současný akcionář Fiatu (30,04 procenta) by tak mohl být ještě silnější. Jeho podíl by totiž mohl být navýšen až na 46 procent v případě, že by byli odměněni dlouholetí investoři. Pro menší investory by to znamenalo omezení jejich akcionářských práv.

Citlivá Amerika

Současný vývoj je jen pokračováním snahy Fiatu proměnit se v obřího světového výrobce. Myslel na to již v roce 2009, když churavý Chrysler žádal o bankrotovou ochranu. Firmu tehdy zachraňovala americká vláda.

Je si jistý. Architekt vize sedmé největší automobilky světa Sergio Marchionne je přesvědčen, že potřebnou
dvoutřetinovou většinu na valné hromadě získáJe si jistý. Architekt vize sedmé největší automobilky světa Sergio Marchionne je přesvědčen, že potřebnou dvoutřetinovou většinu na valné hromadě získá | ReutersArchitekt vize sedmé největší automobilky světa Sergio Marchionne

Fiat později získal pětinový podíl a kontrolu nad vedením podniku, svůj podíl postupně navyšoval až na 58,5 procenta. Nakonec letos v lednu dokončil převzetí zbylých akcií Chrysleru. Ten se stal jeho plně vlastněnou dceřinou společností.

„Tenhle příběh byl jasný a průzračný od počátku. Připomínal pohádku o chudé Popelce, tou jsme byli my. Američané ale mají takové příběhy rádi. Zaplatili jsme vše, co jsme měli, vše je vypořádané,“ řekl Sergio Marchionne, který v posledních měsících tráví více než třetinu svého času právě ve Spojených státech.

Pokles v druhém čtvrtletí

Již letos v lednu vznik nové společnosti Fiat Chrysler Automobiles schválila správní rada Fiatu. Ta nyní s napětím čeká, zda podobný krok učiní i akcionáři. Slibuje si od toho, že nová společnost poroste v průběhu následujících pěti let o 61 procent.

Zatím je ale vše jinak. Automobilce Fiat (i s Chryslerem) v letošním druhém čtvrtletí klesl provozní zisk při meziročním srovnání z 1,07 miliardy eur na 961 milionů eur. Špatný výsledek Italy nepříjemně překvapil.

Sice se dařilo luxusním značkám Ferrari a Maserati, zvedly se prodeje v Evropě (bodovaly modely Fiat 500, nové Ducato a americký Jeep) a v Číně, zato o 23 procent poklesly prodeje na trzích Latinské Ameriky. Na nich se přitom tvoří zhruba čtvrtina zisku italského výrobce. Na vině bylo silné euro a v Brazílii, druhém největším trhu společnosti, konec vládních pobídek.

Fiatu se nedařilo ani v Severní Americe. Zde provozní zisk poklesl o 18 procent při sedmiprocentním zvýšení tržeb. Čistý dluh společnosti poklesl z březnových 9,996 miliardy eur na konci června na 9,7 miliardy eur.