Dceřiná firma Metrostavu staví v Karlsruhe lehké metro

Stavba metra, ilustrační foto

Stavba metra, ilustrační foto Zdroj: Anna Vackova/E15

Rakouská společnost BeMo Tunnelling (BeMo), kterou loni v červenci koupila skupina Metrostav, staví v německém Karlsruhe lehké metro. Na projektu se podílí i další firmy ze skupiny. Hodnotu zakázky společnost nezveřejnila. Podle internetových stránek projektu by mělo vybudování tunelu pro tramvaje vyjít na 486 až 579 milionů eur (13,5 až 16,1 miliardy korun).

Stavba má odvést část kolejové a silniční dopravy ve městě na jihozápadě Německa do podzemí. BeMo má na starost první stavební část, která spočívá ve vybudování městského kolejového tunelu pro podzemní trasu tramvajové tratě, neboli takzvaného lehkého metra.

Trasa ve tvaru T je dlouhá 4,6 kilometru, z toho necelé čtyři kilometry představuje ražený tunel. Zbytek tvoří tři úseky trati v zářezu, krátký hloubený tunel a sedm hloubených podzemních stanic.

Další německé zakázky

V současnosti tunelářská firma finišuje s přípravnými pracemi a zakládáním staveb. Právě na tom se podíleli zaměstnanci další firmy ze skupiny Metrostav - společnosti Zakládání staveb. Vedení stavební skupiny si od toho slibuje, že díky těmto zkušenostem a referencím se jí otevřou dveře k dalším stavebním zakázkám v sousedním Německu.

Ražbu speciálním strojem s průměrem razící hlavy 9,3 metru BeMo zahájí v listopadu. Ve třetím čtvrtletí příštího roku pak firma kvůli nestabilnímu geologickému podloží nasadí novou rakouskou tunelovací metodu, kdy ražba probíhá pod stlačeným vzduchem. Celá stavba této části projektu by měla být dokončena na konci roku 2017.

Firma staví na Islandu i ve Finsku

Metrostav má s budováním tunelů v zahraničí řadu zkušeností. Aktuálně za 1,5 miliardy korun, před časem navíc dokončil traťové tunely metra mezi finskými městy Helsinky a Espoo. Právě tunelářské práce jsou specialitou české firmy.

Lepší průnik na západní trhy byl i jedním z hlavních udávaných důvodů, proč firma loni koupila rakouskou společnost Beton und Monierbau Tunnelling GmbH (BeMo Tunnelling), která byla dceřinou společností zkrachovalé Alpine Bau. Tento odborník na stavby tunelů už ve Skandinávii působí.

Kromě tunelů má Metrostav v zahraničí také jiné projekty
Podnik loni například dokončil výstavbu celního a logistického terminálu v Bělorusku a navázal na to stavbou dopravně-logistického centra v Brestu. Metrostav také rekonstruuje část varšavského silničního okruhu za pět miliard korun. Kromě toho působí přímo či prostřednictvím svých dceřiných společností v Německu, Rakousku, Srbsku, Rusku a dalších zemích.
Metrostav je z pohledu tržeb jedničkou českého trhu, loni mu mírně vzrostly na 21,6 miliardy korun. Společnost je od roku 1990 právním nástupcem národního podniku, který vznikl na začátku 70. let. Do skupiny Metrostavu patří například i stavební firma Subterra, kapitálově propojený je také se společností Zakládání staveb.