Dostavba dálnice D3: vyhladovělé firmy chtějí stavět za polovinu

Stavba dálnice D3 finišuje

Stavba dálnice D3 finišuje Zdroj: Jan Sindelar

Dálnice D3
Stavba dálnice D3 finišuje
Stavba dálnice D3 finišuje
Stavba dálnice D3 finišuje
Stavba dálnice D3 finišuje
5
Fotogalerie
Tlak na ceny a boj o stavební zakázky srazil nabídkovou cenu na dostavbu úseků dálnice D3 na jihu Čech o víc než polovinu. Nejlevněji by stavěla Skanska, ale o vítězi tendrů zatím není rozhodnuto.

Ředitelství silnic a dálnic má na stole nabídky stavebních firem na dva úseky výstavby dálnice D3, které podle některých představitelů stavebních firem opět potvrdily bratrovražedný boj ve vyhladovělém sektoru. Nejlevnější nabídky se dostaly podobně jako při soutěžích na rekonstrukce dálnice D1 až na 46, respektive 43 procent projektovaných cen.

V úseku Borek - Úsilné s projektovanou cenou 1,3 miliardy korun nabídla společnost Skanska, že jej postaví za 597,7 milionu korun, následuje Europia + Strabag s cenou 717,5 milionu korun a třetí cenově nejvýhodnější nabídku 742 milionu podala firma Colas. Ve druhé zakázce v části Veselý – Bošilec, kde ŘSD odhadlo cenu na 1,390 miliardy, boduje opět Skanska s 598,4 miliony korun, druhé je společnost opět konsorcium Strabag a Eurovias s 634,7 miliony a třetí Swietelsky stavební s 661,2 miliony. Obálky se otevíraly minulý týden.

Aktuální situace na stavbě dálnice D3

Stavebním společnostem se v poslední době podařilo nastolit téma dumpingových cen, ke kterým je nutí investoři tím, že v soutěžích zohledňují pouze jedno kritérium a tím je cena. Z průzkumu společnosti CEEC Research vyplývá, že počet stavebních firem, které jsou ochotné přijmout i zakázku s nulovou nebo dokonce zápornou marží přibývá. Aktuálně je to už 41 procent firem, meziročně tak došlo k nárůstu o jedenáct procent.

Ochotnější jsou k tomuto kroku velké společnosti (téměř každá druhá) a podle oboru pak firmy z inženýrského stavitelství. „S dumpingovými cenami se setkáváme u naší konkurence velice často, skoro při každé soutěži,“ potvrzuje Ondřej Chládek, ředitel strategie ve společnosti Chládek a Tintěra Pardubice.

Průměrná aktuální minimální požadovaná marže u standardní zakázky se podle průzkumu pohybuje na úrovni 8,5 procenta. Minimální marži ale táhnou směrem vzhůru malé firmy s 10,8 v průměru, velké společnosti požadují pouze 2,3 procenta.

Dálnice D3Dálnice D3 | RSD

„Firmy podávají nabídky, za které se stavby skutečně nedají postavit. Kam to povede? Dopadneme jako v Polsku, kde tento vývoj započal před dvěma roky a dnes tam firmy krachují a všichni se všema se soudí,“ domnívá se Petr Čížek jednatel firmy Swietelsky stavební.

„Soutěž ještě není uzavřena. Nechceme se tedy pouštět do detailních komentářů, nicméně i v tomto případě platí, že naše ceny vždy pokrývají veškeré náklady, případná rizika i přiměřenou marži,“ říká mluvčí společnosti Skanska Eva Nováková. Čížek se domnívá se, že velké kapitálově naplněné kolosy se silnou zahraniční matkou se rozhodli prostřednictvím takových nabídek pročistit trh.