Jaroslav Bukovský: Kde se ještě dají sehnat levné byty a kde se naopak vyplatí poslat je už dál?

Byty zdražují všude v Česku, ale na různých místech o různá procenta.

Byty zdražují všude v Česku, ale na různých místech o různá procenta. Zdroj: E15 (Midjourney)

Jaroslav Bukovský

Jedna ze zásadních otázek, které si lidé od pradávna pokládají, zní zhruba takto: Čím se liší smolaři od úspěšných lidí? Přece to nemůže být jen opakující se dílo náhody, musí za tím být nějaká vlastnost, schopnost. Nebo nějaký zvláštní druh intuice? A co je tím skutečným „gros“ nemilosrdně selektujícím lidi do dvou protichůdných skupin? Rozdíl v chování obou táborů přitom prakticky není na první pohled viditelný. Smolaři i úspěšní lidé dělají prakticky ty samé věci. Často ale platí, že v různém okamžiku. Zásadní rozdíl je jednoduše v načasování.

Ve finančnictví je tento rozdíl samozřejmě nejviditelnější na burzách, podstatnou roli však hraje prakticky všude jinde v životě. Od správného timingu přechodu přes silnici přes klíčové momenty ve vztazích a v práci až třeba po koupi bytu. Pořízení nemovitosti je významný životní krok a paradoxem zůstává, že právě zde je procento špatně načasovaných rozhodnutí opravdu vysoké.

Tíha závažnosti rozhodnutí svazuje ruce i ducha, vydatně pracuje také fomo efekt, tedy obava, že mi uteče úžasná příležitost, na které už mnozí vydělali, a výsledkem bývá nákup i prodej v ten nejméně vhodný okamžik. Nejvyšší zájem o byty se potom objeví ve chvíli, kdy jsou poblíž cenového vrcholu, a naopak. Otevřené okno slev využijí jen lovci schopní plavat v protiproudu, paradoxně ti chudší pak do trhu naskočí na podstatně vyšších cenách.

Co pražská čtvrť, to jiný příběh 

Aktuální trh s byty není jednolitý, jeho trendy nemají přehlednou jednoduchou logiku a neplatí na něm univerzální pravidla. Je to trh v přerodu ze stagnace k růstu, přičemž tato takřka kafkovská proměna neprobíhá simultánně ani v rámci času, ani třeba v rámci regionů. A tak dnes existují oblasti, kde se okno slev poptávkovým průvanem už přibouchlo, přitom stačí popojet pár zastávek vlakem a cestující a kupec bytu či domu v jedné osobě vystoupí na místě zaslíbeném dokonalým dealům. Právě takovou mapu Česka, nebo chcete-li nákupní bedekr, se zvláštním důrazem na metropoli, se nyní pokusíme sestrojit. 

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!