Nejnižší cenu za dálnici D3 nabídly MTS, Swietelsky a Doprastav

Stavba dálnice D3

Stavba dálnice D3 Zdroj: Jan Sindelar

Osmikilometrové pokračování dálnice D3 mezi Českými Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí by rádo stavělo jedenáct subjektů. Přesně tolik uskupení se přihlásilo do výběrového řízení Ředitelství silnic a dálnic. S nejnižším podáním přišlo sdružení firem MTS, Swietelsky a Doprastav, jejichž nabídka činí 1,25 miliardy korun.

Druhý Hochtief je zhruba o sto milionů dražší. V půlce cenového pelotonu skončila italská firma Serenissima Costruzioni, která před nedávnem vzbudila rozruch nejnižšími cenami za rekonstrukci D1. Ze všech tří tendrů ale byla vyřazena.

„Hodnotící komise jmenovaná vládou nyní nabídky zhodnotí a vydá své doporučující stanovisko,“ uvedl k soutěži o D3 mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Konkrétně jde o úsek z Bošilce k Ševětínu, zahájení stavby se předpokládá ještě letos.

Mezitím se dálnice D3 mohutně buduje na jiných dvou úsecích. Od dubna staví firmy Eurovia a Strabag pět nových kilometrů od Veselí po Bošilec a tři kilometry na severním okraji Českých Budějovic. Celkem osm kilometrů za zhruba 1,3 miliardy.

Oblast jižně od Veselí nad Lužnicí je tak zřejmě největším dopravním staveništěm v Čechách. Na dohled od dálniční stavby totiž budují nový koridor i železničáři. Ředitelství silnic a dálnic připravuje i stavbu D3 z Ševětína k Budějovicím. Tím se D3 zcelí v téměř 70 kilometrů dlouhý úsek od hranic Středočeského a Jihočeského kraje po České Budějovice. Pak ale budou muset silničáři rozlousknout nejtvrdší oříšky, tedy protažení dálnice citlivou oblastí Posázaví a také obchvat Českých Budějovic.

ŘSD může začít s dostavbou D1
Ředitelství silnic a dálnic může podepsat smlouvu s firmou Skanska na dostavbu D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. V zákonné lhůtě nepřišly k průběhu tendru žádné námitky. Skanska přišla s cenou 2,7 miliardy korun, předpoklad ŘSD přitom činil za 14 kilometrů dálnice téměř pět miliard. K dokončení celé D1 pak bude zbývat už jen deset kilometrů z Říkovic do Přerova.