Počet projektů PPP roste, využívají se hlavně v regionech

Ústřední čistírna vod v Praze (ilustrační foto)

Ústřední čistírna vod v Praze (ilustrační foto) Zdroj: ctk

Spolupráce veřejného sektoru a soukromých firem v rámci takzvaných projektů PPP je stále populárnější. Veřejná správa hledá u soukromých firem peníze na věci, na které nemá aktuálně v rozpočtu peníze.

Podle Asociace PPP je v běhu 77 projektů, z toho bylo 25 spuštěno loni. To je zatím nejvyšší číslo za jediný rok. Celkový objem smluv přesahuje 90 miliard korun. Pohříchu však jde v drtivé většině o projekty regionálního významu typu kanalizací, centrální úřady se k PPP staví zatím spíše rezervovaně. „Jde jak o menší projekty v hodnotě několika milionů korun, tak o velké zakázky v řádu miliard,“ řekl výkonný ředitel asociace Vladimír Sloup. Primát zatím drží smlouva o nájmu vodovodů a kanalizací v Teplicích. Projekt v hodnotě více než 30 miliard korun by měl trvat 21 let.

Péči o vodohospodářskou infrastruktury svěřili soukromníkům i v Turnově. Desetiletou smlouvu za 1,4 miliardy získaly Severočeské vodovody a kanalizace ze skupiny Veolia Voda. K projektům PPP se řadí například i parkovací dům Rychtářka v Plzni nebo dům pro seniory ve Vysokém Mýtě. Podle Sloupa mají projekty PPP velký potenciál zejména ve výstavbě silnic a dálnic. Tam se však - na rozdíl od sousedního Slovenska - zatím neuchytily.

Sloup upozorňuje na nedostatek peněz ve Státním fondu dopravní infrastruktury, který nedává přílišné naděje na rychlé dokončení základní dálniční sítě. Té chybí k úplnosti zhruba tisíc kilometrů. „PPP je jedinou cestou, jak dálnice buď mít, nebo nemít vůbec,“ myslí si Sloup. Ministerstvo dopravy ale zůstává ostražité. Dlouhá léta váhá spustit pilotní PPP na jihočeské dálnici D3. Dopravním PPP není nakloněn ani ministr průmyslu Martin Kuba. „Projekty PPP nepřinesou nic, co by si stát nebyl schopen zajistit sám,“ uvedl nedávno Kuba na odborné konferenci.

Vyjádřil zároveň obavu, že se spolupráce soukromého a veřejného sektoru při financování dálnic státu prodraží. Lepší prý je dohodnout se s dodavateli na odložených platbách. Výstrahou zůstává projekt z let 2001 a 2002, kdy stát uzavřel smlouvu o výstavbě dálnice D47 s izraelskou firmou Housing & Construction a jako nevýhodnou ji poté složitě vypovídal. Nakonec si dálnici zaplatil sám. Krachem skončil i plánovaný projekt PPP na dostavbu vojenské nemocnice v Praze Střešovicích.