Praha chystá obří projekt: u Smíchovského nádraží by měla vyrůst nová čtvrť

Smíchovské nádraží

Smíchovské nádraží Zdroj: Petr Topic

Kolejiště Smíchovského nádraží z Radlické lávky
Odbavovací hala Smíchovského nádraží
Model nové čtvrti
Praha na Smíchově plánuje netradiční rozvržení zeleně
Magistrát se při návrhu nové čtvrti inspiruje frankfurtským bulvárem Zeil
5
Fotogalerie
Po dlouholetých peripetiích dali pražští radní zelenou změně územního plánu, která se týká přestavby Smíchovského nádraží a jeho okolí. Mezi autobusovým terminálem Na Knížecí a nádražím by měla pod taktovkou společnosti Sekyra group v podstatě vzniknout nová čtvrť s autobusovým terminálem, obytnými domy, nákupním centrem, parkem a školkou. Projekt by měl přijít až na 15 miliard korun.

Změna územního plánu, kterou musí ještě potvrdit zastupitelé, přes radní prošla i přes negativní stanovisko odborné komise rady. „Nebylo úplně negativní, ale nejednoznačné. U takto vekých změn se prostě 12 architektů neshodne,“ sdělil serveru E15.cz náměstek primátora Tomáš Hudeček.

Komisi se mimo jiné podle ČTK nelíbil plán na výstavbu blokových domů. Poukázala také na nutnost vyřešit problematiku železniční, automobilové a městské hromadné dopravy. V souvislosti s tím se diskutuje i přeplněnost Barrandovského mostu a zvažovaná výstavba dalšího mostu, který by oběma břehům Vltavy od dopravy ulehčil. Hudeček dnes řekl, že změna územního plánu umožňuje výstavbu takzvaného Dvoreckého mostu, který bude sloužit pro tramvaje, případně autobusy. Praha ale podle všeho takovou investici zatím neplánuje. 

OBRAZEM: Nová čtvrť na Smíchově

Nová čtvrť, která nahradí skladištní haly, podle Hudečka vznikne do dvaceti let. Dle údajů firmy Sekyra group bude pokrývat území o rozloze 210 tisíc metrů čtverečních. Součástí projektu Smíchov City má být i vytvoření nového dopravního uzlu mezi vlakovým a novým autobusovým nádražím, parkovištěm P+R, stanicí metra a tramvají. „Smíchov City znovu obnoví dříve přetrhané spojení mezi okolními zelenými kopci a údolními nábřežími řeky Vltavy,“ zmiňuje firma.

Urbanistická struktura projektu vychází podle Sekyry z blokové zástavby, výškové hladiny a uličního rastru stávající zástavby. „Podél nově založeného severojižního zeleného pěšího bulváru vznikne síť silnic se stromořadími a budou zde vystavěny moderní obytné budovy a prostory pro posezení s přáteli,“ uvádí firma.

Podle Leoše Anderleho ze skupiny Sekyra by firma chtěla v polovině příštího roku získat první územní rozhodnutí, v roce 2015 se začne stavět. Předpokládané náklady se pohybují kolem 15 miliard, uvedl Anderle.

Tomáš HudečekTomáš Hudeček | E15, Michael TomesTomáš Hudeček

K plánu na přestavbu nádraží měla již dříve připomínky radnice Prahy 5, vadilo jí například umístění autobusového terminálu. Nyní mluvčí Prahy 5 Ivona Kratochvílová serveru E15.cz sdělila, že se kvůli nedostatku informací nebude radnice vyjadřovat.

Pražští radní měli v úterý projednat i další kontroverzní změnu týkající se Masarykova nádraží, tento bod ale rada z politických důvodů podle náměstka Hudečka přerušila. Kromě Masarykova a Smíchovského nádraží magistrát připravuje i další dvě změny územního plánu, které by měly řešit budoucnost Nákladového nádraží Žižkov a nádraží v Bubnech. 

Smíchovské nádraží se cestujícím otevřelo jako druhé velké nádraží po Masarykově nádraží v roce 1862. Nyní patří spolu s hlavním a Masarykovým nádražím k hlavním dopravním uzlům pražské železniční dopravy.

: