Praha chystá „superstavby“, ne všechny se lidem zamlouvají | E15.cz

Praha chystá „superstavby“, ne všechny se lidem zamlouvají

čap

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Pražští představitelé se budou muset v následujících týdnech vypořádat s novou, čtvrtou vlnou významných změn územního plánu. Její součástí je i řada kontroverzních stavebních projektů, kvůli kterým se bouří místní občané i občanská sdružení. V seznamu se objevuje například dočasný autobusový terminál Veleslavín, nové sídliště na Vidouli či rekreační jezera u Radotína.

Občané měli možnost uvedené projekty připomínkovat do konce loňského prosince, nyní se jimi bude zabývat městská rada a zastupitelstvo.

Terminál Veleslavín

První pomyslné místo mezi kritizovanými městskými stavbami zaujímá podle občanského sdružení Arnika dočasný autobusový terminál Veleslavín v Praze 6. Verzí Veleslavín chce nahradit dopravní podnik terminál Dlouhá míle, který měl být součástí rychlodráhy mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště Ruzyně. Ze stavby však kvůli financím sešlo. „Obří terminál za 1,3 miliardy korun je prezentován jako dočasná stavba, která se později promění na kancelářskou budovu. Kdy se tak má stát a kam se přemístí auta, není jasné,“ uvedl mluvčí sdružení Vratislav Vozník.

Podle posledních informací bude nakonec dopravní podnik prosazovat mnohem úspornější verzi terminálu, než bylo původně zamýšleno. „Nová fakta promítneme do materiálů pro politickou reprezentaci Prahy s cílem schválit definitivní podobu dopravního terminálu Veleslavín ve výrazně redukované podobě, která by po nezbytně nutnou dočasnou dobu umožnila relativně kvalitní přestupní vazbu mezi všemi trakcemi hromadné dopravy a zároveň minimalizovala negativní dopady do života obyvatel v bezprostřední blízkosti lokality,“ sdělil serveru E15.cz mluvčí dopravního podniku Petr Vorlíček.

Sídliště na Vidouli

Občanům Prahy 5 zase pořádně hýbe žlučí vize nového sídliště na Vidouli. Společnost Ekospol by zde ráda vybudovala bytové domy. „Podle odborníků může zástavba výrazně zkomplikovat provětrávání pražské kotliny, která často trpí smogem. Nové bytovky stojící na kopcích by mimo jiné pokazily výhled na unikátní pražské panorama středověkého města s údolím Vltavy lemovaného zelenými svahy,“ poznamenal Vozník.

Praha 5 se podle mluvčí městské části Ivany Vozníkové proti výstavbě postavila a změnu územního plánu v této části lokality nedoporučila. „I přesto si Ekospol zadání změny vymohl. Městská část se k tomu vyjádřila usnesením rady, kdy konstatovala, že si vyhrazuje právo s návrhem změny v této části území nesouhlasit,“ konstatovala mluvčí.

Radotínská jezera

Již několik let se hovoří také o velkolepém plánu obří rekreační oblasti na soutoku Vltavy a Berounky. Vzniknout zde měla čtyři rekreační jezera s plážemi, loukami, restauracemi a sportovišti. Osmdesátihektarová vodní plocha by byla největší v metropoli. „Ve skutečnosti tento projekt zakrývá skutečný záměr vlastníků pozemků, kterým je těžba štěrkopísků. Zatímco k těžbě už je vydána řada povolení, rekreační areál nikdo nepřipravuje a je možné, že u Radotína zůstanou za pár desítek let jen vybagrované jámy,“ myslí si Vozník. Těžba podle něj ohrožuje cennou zásobárnu podzemní vody, která by mohla sloužit potřebám hlavního města.

„Po dohodě s představiteli městské části Radotín bude pořizování změny územního plánu v této podobě ukončeno. Území budeme dále řešit podle návrhu městské části,“ sdělil náměstek primátora Tomáš Hudeček. Ze čtyř jezer by tak mělo zbýt pouze jedno. Definitivní podoba projektu ale zůstává podle náměstka stále nejasná.

Smíchovské nádraží

Změnu územního plánu, která počítá s výstavbou „nové čtvrti“ mezi Smíchovským nádražím a autobusovým terminálem Na Knížecí pražští radní schválili po dlouholetých peripetiích tento týden v úterý. Definitivní verdikt ale musí vynést ještě městští zastupitelé. Developer, společnost Sekyra group, zde chce vybudovat obytné domy, nákupní centrum, školka, park a autobusový terminál. Projekt by měl přijít až na 15 miliard korun.

„ Jednou z dosud nevyřešených otázek je, kde má vyrůst nový most, který by spojil Smíchov s druhým břehem Vltavy. Obavy vyvolávají také snahy developera o přílišnou hustotu nové zástavby nebo umístění výškových staveb, které by poškodily charakter historického jádra Prahy,“ sdělil Vozník. Náměstek primátora Hudeček upřesnil, že změna územního plánu umožňuje výstavbu takzvaného Dvoreckého mostu, který bude sloužit pro tramvaje, případně autobusy. Praha ale podle všeho takovou investici zatím neplánuje.

:

Autor: čap