Rakouská matka výherce tendrů na D1 odvrátila insolvenci

Dálnice D1 u Mirošovic

Dálnice D1 u Mirošovic Zdroj: Euro Martin Pinkas

Rakouské stavení firmě Alpine Bau, její česká dcera nedávno v konsorciu s českou OHL ŽS vyhrála už druhý tendr na opravu části D1, hrozila insolvence. Druhé největší stavební společnosti v zemi se ale nakonec podařilo dohodnout s bankami, které jí odpustí část dluhu a před insolvenčním řízením ji tak zachrání.

Banky a rakouský stát, který skrze Rakouskou kontrolní banku ručí za dluhy ve výši 150 milionů eur, se v neděli po několikadenním jednání dohodly na řešení krize firmy. Banky by měly Alpine Bau odpustit přibližně 30 procent dluhů dosahujících asi 600 milionů eur. „Podle konceptu restrukturalizace se banky zřeknou také části pohledávek, za které ručí stát,“ uvádí společné prohlášení jednajících stran.

Věřitelé nezveřejnili, o kolik přesně záchranou Alpine Bau přijdou. Podle zdrojů deníku Die Presse ale pomoc firmě věřitele zatíží výdaji ve výši 90 milionů eur.

Odpuštěním části dluhů bude splněna jedna z hlavních podmínek úspěšné restrukturalizace firmy. K záchraně došlo na poslední chvíli, pokud by se věřitelé v neděli nedohodli, Alpine Bau by musela ještě během pondělka vyhlásit platební neschopnost. Sanační program počítá s propuštěním pěti až šesti tisíc z celkových 15 tisíc zaměstnanců, forma by díky tomu měla být do roku 2015 zpět v černých číslech. Úměrně k počtu zaměstnanců by měla ve stejném období z 3,5 na dvě miliardy eur klesnout hodnota realizovaných zakázek.

Podle šéfa závodní rady Hermanna Hanedera, který zároveň vede dolnorakouské zemské odbory, za zadlužením Alpine Bau může agresivní expanze ve východní Evropě během uplynulých let. „Sklidili jsme tam pouze dluhy,“ prohlásil s tím, že potíže přinášeli i ne vždy čestní zahraniční partneři.

Nejnižší nabídky na modernizaci D1Nejnižší nabídky na modernizaci D1 | E15

Další osud Alpine Bau by mohl ovlivnit i rekonstrukci dálnice D1. Alpine Bau totiž stoprocentně vlastní stejnojmennou českou dceřinou společnost, jejíž konsorcium s OHL ŽS je zatím nejúspěšnějším účastníkem tendrů na opravu nejstarší české dálnice. Firmy získaly zakázky na rekonstrukci úseků Velká Bíteš – Devět Křížů a Lhotka – Velká Bíteš. Oprava by měla začít na přelomu března a dubna. Pokud by Alpine Bau nakonec ze zakázek vycouvala, automaticky by je získal druhý uchazeč v pořadí.

„Alpine Bau CZ v obchodních vztazích jedná a vystupuje zcela samostatně, přičemž případné přechodné finančí problémy její mateřské společnosti nemají na podnikání Alpine Bau Cz v České republice žádný vliv,“ uvedl v reakci na zprávu jednatel české firmy Peter Russegger. Dodal, že společnost disponuje dostatečnými finančími rezervami, díky nimž se mohla podílet na pomoci mateřské firmě.