Realitkám dál klesají marže, lidé makléře častěji obcházejí

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Miroslav Chaloupka, Mlada fronta E15

Realitní makléři si na svůj chlebíček vydělávají čím dál obtížněji. Marže realitních kanceláří loni klesly meziročně zhruba o šest procent na 2,5 miliardy korun. Dařilo se však obchodům uskutečňovaným mimo realitní kanceláře. Tato část trhu se z hlediska potenciálních marží zvýšila o pět procent. Vyplývá to z nové studie poradenské společnosti MindBridge Consulting, kterou má deník E15 k dispozici.

„Proti oživení jde přetrvávající ekonomická nestabilita s riziky snížených příjmů domácností a nevyjasněné dlouhodobé vyhlídky, které vedou ke snížené spotřebě, dokonce i ke sníženým sklonům k investicím střední třídy,“ komentoval studii generální ředitel MindBridge Consulting Ladislav Klika.

Lidé z branže se ovšem snaží vidět budoucnost v jasnějších barvách. „Zažíváme klasický cyklus trhu, tedy pád, po kterém bude následovat opět vzestup. V České republice to však možná trvá déle, protože obyvatelé nemají takové finanční rezervy jako například v západní Evropě,“ řekl výkonný ředitel realitní sítě Re/Max Hanuš Němeček.

Jsou to právě velcí hráči typu Re/Max, Century 21, M&M reality nebo Stingu, kteří jdou proti vývoji celého trhu a posilují. Sice mírněji než v minulých letech, ale přesto dál ukrajují z realitního koláče větší a větší část. Minulý rok rostli z hlediska celkových výnosů o necelé procento. „Řada menších realitních kanceláří opět skončila,“ poznamenal šéf MindBridge Consulting Klika.

Vývoj marží realitních kanceláříVývoj marží realitních kanceláří | MindBridge Consulting, E15

Mimo realitní prodejce se nyní realizuje necelá polovina všech transakcí s byty, což odpovídá dlouhodobému trendu i praxi v jiných evropských zemích.

„Lidé se snaží ušetřit na službách realitních kanceláří, což je velmi krátkozraké, protože ve finále přijdou o více peněz,“ soudí ředitel Re/Maxu Němeček. Takzvaní samoprodejci podle něj často na začátku nasadí příliš vysokou cenu a pak jdou s cenou brzy výrazně dolů.

Současně ale Němeček připouští, že za velkým podílem prodejů napřímo může i špatná reklama, kterou dělají branži někteří prodejci. „Na vině může být i určitá zvýšená nedůvěra v realitní kanceláře v důsledku zpráv o podvodnících, kteří připravili klienty o peníze,“ dodal manažer Re/Maxu.

Jedním z posledních takových případů z loňského podzimu je stíhání dvou jednatelek realitní kanceláře z Plzně za zpronevěru více než 21 milionů korun z peněz klientů.