Češi tvoří nový trh pro sdílení grafiky. Zákazníkem je i Amazon
„Když jsem poprvé viděl titulek, že Adobe spouští vlastní Creative Cloud, hodně jsem se vyděsil,“ vzpomíná Burkoň v rozhovoru pro E15.cz. Tento stav ho ale neprovázel dlouho. Cloud od Adobe prozatím nefunguje ani tak jako prostor pro kreativce, kteří by v něm mohli sdílet svojí práci, ale spíše jako nová forma licencování tradičních aplikací. Český projekt tak má stále volné pole působnosti.
OpenBrand je služba určená pro všechny, kdo potřebují spravovat vlastní grafické a propagační materiály jako jsou loga, vizitky, designy a podobně. Tato činnost doposud bývala často hodně zmatená a neefektivní. Grafik například vytvořil několik verzí loga, které pak do firem, agentur a k dalším subjektům putovaly přes různé kanály a přes různé kanály se s nimi také pracovalo. Výsledkem bylo například neustálé hledání správné verze dokumentu v přílohách e-mailů nebo ve sdílených složkách.
Velké firmy se svojí značkou pracovaly také pomocí takzvaných PDF brand manuálů, ve kterých byl rozpracován celkový koncept. „To PDF jsme zmačkali a vyhodili a nabízíme něco dramaticky mnohem lepšího,“ popisuje Burkoň.
Všechno kreativní na jednom místě
S OpenBrand si stačí na webu založit účet, přidělit přístupové údaje jednotlivým spolupracovníkům a veškeré propagační, marketingové a grafické materiály pak spravovat odsud. Jsou zde k nahlédnutí aktuální verze log či vizitek, reklamní bannery na web, barevná paleta firemních identity, grafika na hrníčky a trička a tak dále a vše je možné stáhnout třeba do formátu Photoshopu či Illustratoru. Vždy jsou navíc doplněny technické informace, které dříve nebyly dostupné, protože je nikdo nearchivoval a ztratily se v e-mailech a další komunikaci.
„Kompletně měníme přístup k tomuto tématu,“ věří Burkoň. Na trhu v současné době existují různé menší nástroje, které vždy ale umí pouze malou část toho, co OpenBrand, třeba jen správu loga. Existuje sice oblast nástrojů, které se říká Digital Asset Management, výrobci těchto aplikací ale většinou cílí na největší korporátní zákazníky. Jenom implementace takového řešení od nich může vyjít na 30 tisíc liber, zatímco OpenBrand funguje od začátku jako cloudová služba s nulovými vstupními náklady a pouze s pravidelnými měsíčními poplatky.
Firmy často pro sdílení kreativního materiálu používají hromadná úložiště dat, například Dropbox, Box.net či SharePoint. Podle Burkoně to ale není pouze o tom data někde uložit. „Rozdíl je v tom, že my pomůžeme veškerý obsah organizovat. Není to jenom adresář plný souborů a nepořádku,“ říká.
OpenBrand. Zleva: Mirek Burkoň a Lumír Kajnar. |
OpenBrand se tak snaží být takovou chytrou platformou uprostřed mnoha kreativních nástrojů a služeb. Firma v současné době pracuje například na zásuvných modulech do Photoshopu, Illustratoru a dalších aplikací od Adobe, které umožní vytvořené materiály uložit přímo do OpenBrand a odsud je pak z jiného místa číst. Vzniknout mají také propojení s Dropboxem (ten má sloužit jako distribuční kanál) či s kreativní platformou 99designs.
Právě takto by jednoho dne mohl fungovat Creative Cloud od Adobe. Sloužil by jako prostor pro sdílení práce a přistupovalo by s k němu přes zavedené a rozšířené aplikace. To je ostatně důvod toho, proč se jeden ze spoluzakladatelů OpenBrand při oznámení Creative Cloudu tolik vyděsil.
První velcí klienti
Veškeré plánované zásuvné moduly má mít OpenBrand do roka hotové. „Musíme na to jít rychle, musíme být první,“ plánuje Burkoň. I proto teď firma jedná o nové investici ve výši 250 tisíc liber, která už je podle všeho na spadnutí. Půjde přitom o plně zahraniční kapitál. „Čeští investoři mají problém pustit se do něčeho opravdu velkého,“ myslí si Burkoň.
První verze českého projektu byla spuštěna na podzim roku 2011 a předcházelo jí zhruba 9 měsíců vývoje. Původní nápad vzešel od slavného českého kreativce Lumíra Kajnara, který tehdy za Mirkem Burkoněm přišel s tím, že se svými klienty neustále dokola řeší různé procesy a že by bylo dobré to nějakým způsobem vyřešit. „Nakonec nám z toho vyšlo něco ještě většího a od té doby to dáváme dohromady,“ vzpomíná Burkoň.
OpenBrand. Mirek Burkoň. |
OpenBrand od té doby stihl nasbírat několik tisíc klientů, i když ne všichni jsou platící a část z nich využívá základní verzi zdarma. Platící klienti nicméně přispívají na současný chod a zbytek pak firma dotuje z první investice ve výši 150 tisíc liber. Ve financování by brzy mělo dojít ke zlomu, smlouvy totiž začínají podepisovat velcí hráči, mezi nimi například Amazon.
Na produktu aktuálně pracují 4 lidi, 2 z toho jsou vývojáři. Celý tým se plánuje přesunout do Londýna, kde bude blíže klientům, velkým kreativním agenturám a odkud je možné najímat lidi na marketing na globální úrovni. „Firmu se snažíme držet tak malou, jak jenom to jde. S investory se nebavíme o tom, že za 2 roky budeme míst stovky zaměstnanců. Snažíme se dělat chytré věci, které zvládneme dělat v menším počtu lidí,“ popisuje mladý podnikatel strategii.
Už teď se ale ozývají velcí investoři ze Silicon Valley. „Volají nám velké americké investiční fondy, jestli od nich nechceme investici. Jde ale většinou o obří částky a na to je ještě brzy,“ konstatuje Burkoň. Částka kolem 250 tisíc liber tak prozatím bude k rychlé expanzi postačovat. „Po roce už víme, kdo, co a kde jsme, víme, jak produkt prodávat, jak se chová naše cílová skupina a víme jak dál.“
OpenBrand se do světa snaží dostat zejména skrze menší společnosti a agentury a nechodí přímo za největšími korporacemi. „Bude to podobné, jako v případě hotových CMS systémů na provoz webů. Ty nejdříve nasazovaly menší firmy a projekty. Systémy se postupně zlepšovaly a pak se dostaly i k těm velkým firmám, které si je dříve vyvíjely samy,“ konstatuje Burkoň. Tato strategie se údajně začala osvědčovat a i když OpenBrand k velikánům sám nic aktivně nekomunikuje, ozývají se sami.
Produkty OpenBrand jsou dostupné od verze zdarma (5 uživatelů a 25 designů) až po nejvyšší verzi za 189 dolarů měsíčně. Nejpopulárnější je přitom tarif za 89 dolarů měsíčně. Kromě tohoto prodeje přes web se firma snaží vybudovat také vlastní partnerskou síť složenou zejména z kreativních agentur.
Veškerá infrastruktura nadějného českého projektu běží na virtuálních serverech od Amazonu. Na nich firma nasazuje vlastní technologie postavené na LAMPu (Linux, Apache, PHP a MySQL). Operace rozděluje load balancer Amazonu, hodně se využívá dočasného ukládání dat a také nestrukturovaná databáze Amazonu. Díky tomu tak prý PHP a MySQL nejsou překážka v případném dalším růstu a nutnosti posilovat výpočetní výkon.