Sony je ve ztrátě. Trápí ji thajské záplavy i nedostatek inovací

Japonský výrobce elektroniky Sony se propadl do čtvrtletní ztráty a v červených číslech podle své prognózy zůstane až do konce fiskálního roku, tedy do března 2012. Firma také prudce – o 90 procent - snížila výhled celoročního zisku. Sony podobně jako další japonské firmy trápí silný jen a slabá poptávka v USA a Evropě, produkci negativně ovlivňují i záplavy v Thajsku. Dlouhodobě pak má firma problém hlavně s odbytem televizorů, nedaří se jí ani držet krok s konkurencí v oblasti smartphonů.

Na provozní úrovni Sony utrpěla za čtvrtletí do konce září ztrátu 1,6 miliardy jenů (37,5 miliardy korun) proti zisku 68,7 miliardy jenů o rok dříve. Analytici oslovení agenturou Reuters přitom čekali v průměru zisk 40 miliard jenů. Čistá ztráta firmy dosáhla 27 miliard jenů.

Společnost zároveň srazila výhled celoročního provozního zisku o plných 90 procent na 20 miliard jenů a v čistém vyjádření čeká ztrátu 90 miliard jenů proti dosavadnímu odhadu zisku 60 miliard jenů. Sony tak čeká už čtvrtou celoroční čistou ztrátu za sebou. Akcie Sony dnes klesly o 3,6 procenta, i když zpráva vyšla až po uzavření tokijské burzy. Od počátku roku kurz Sony ztratil zhruba 50 procent.

Na současné špatné výsledky Sony má vliv několik aktuálních faktorů. Záplavy v Thajsku narušily hlavně výrobu fotoaparátů, příjmy z exportu narušuje silný jen a klesající poptávka v USA a Evropě. Některé neduhy ale někdejší symbol japonských špičkových technologií trápí delší dobu. Na trhu s televizory ji poráží korejský Samsung a na stále podstatnějším trhu smartphonů pak zaostává za Applem a další konkurencí.

„Aby se Sony vrátila do hry, je teď nezbytné, aby se více soustředila na obrazovou technologii nové generace a hlavně přesvědčila lidi, že inovace jsou stále součástí její firemní DNA,“ poznamenal k tomu pro Reuters Jošihisa Toyosaki z konzultantské firmy Architect Grand Design.

Sony pro sebe vidí na trhu chytrých mobilních telefonů potenciál - zejména v tom, že na ně naváže svou širokou nabídku zábavních služeb. Smartphony bude třeba dál přizpůsobovat pro hraní her na Playstation, ale i další služby jako sledování televize. Japonská společnost se proto nedávno rozhodla, že získá plnou kontrolu nad společným podnikem pro výrobu mobilních telefonů Sony Ericsson.