Vyplutí největší turistické lodi světa tlačí akcie Royal Caribbean k historickým maximům

Na moře vyplula 365 dlouhá výletní loď Icon of the Seas, kterou pokčtil Lionel Messi.

Na moře vyplula 365 dlouhá výletní loď Icon of the Seas, kterou pokčtil Lionel Messi. Zdroj: Profimieda.cz

Ráno si prohlédnout exotický ostrov, na oběd zajít do pětihvězdičkové restaurace, odpoledne strávit ve fitku, lenošením na pláži nebo u bazénu, večer vypustit páru v casinu či spoustě barů a hospod a přes noc se přesunout s tím vším zase o kus dál – to všechno třeba uprostřed Karibiku. Prvních pár tisíc vyvolených si tuto představu dovolené v ráji začalo v sobotu plnit na oficiálně první plavbě lodi Icon of the Seas, největší výletní lodi na světě, která vyplouvá z amerického Miami.

Loď dlouhá 365 metrů je vedle dalších 26 výletních plavidel novým etalonem plavebního luxusu společnosti Royal Caribbean International (RCI), podle obratu i počtu přepravených turistů druhé největší firmy na světě, která provozuje výletní lodě. Vývoj jejích akcií za posledních pár let přitom připomíná všechno, jen ne klidnou plavbu Karibikem.

Uplynulý rok nahnal vítr do plachet akcií RCI více než devadesátiprocentní růst, ocenil je nad 120 dolarů za kus, a zajistil tak jejich přiblížení historickému maximu 135 dolarů, kterého dosáhly před čtyřmi lety. Aby pak kvůli pandemii zažily během dvou měsíců více než stodolarový sešup.

Žádná další pandemická bouře nejspíš ale není na obzoru, takže investoři můžou akcie RCI dále kupovat. Naposledy tak minulý týden učinili ti z J. P. Morgan, podle nichž „kombinace současných makro i mikroekonomických faktorů výkonnosti RCI nadmíru přeje“. Vše se točí mimo jiné kolem dnes vypluvší Icon of the Seas, která posílila zájem dovolenkářů o plavby Karibikem. Celý sektor vyjma RCI ale jednoduše není schopen vyhovět poptávce, což nahrává dalšímu zvyšování cen.

O plavby je určitý zájem také v Česku, kde minimálně tři cestovní kanceláře prodávají možnost ubytovat se a plavit právě na Icon of the Seas. „Plavby jsou pro naše klienty spíše okrajovou záležitostí. Navíc Icon of the Seas je novinkou v portfoliu, proto klienti zatím spíše vyčkávají. Prodeje na Icon of the Seas jsou tak zatím pouze v jednotkách prodaných plaveb,“ uvedla Jiřina Ekrt Jirušková z Invie, která prodá ročně několik set zájezdů na zámořských výletních lodích.

Icon of the Seas přípomíná malé město, ve kterém je i plavecký resort.Icon of the Seas přípomíná malé město, ve kterém je i plavecký resort.|Profimieda.cz

„Naši klienti se na plavby nejčastěji vydávají v květnu a mezi oblíbené patří okruhy po Středozemním moři či Skandinávii. Oblíbené jsou také plavby v Egyptě po Nilu, Karibiku či Jižní nebo Severní Americe,“ upřesnila preference klientů Jirušková. 

Výraznou roli v globálně rostoucí oblibě plaveb nehraje jen odeznění pandemie, ale také demografie. „Silné ročníky boomerů v důchodu si chtějí užívat a dobře vydělávající dobrodruzi z generace X zase loví zážitky,“ tvrdí analytik J. P. Morgan Matthew Boss. Na straně výše zmíněných mikrofaktorů pak Boss zmiňuje hlavně strategii RCI – opět ztělesněnou v Icon of the Seas – nabízet multigenerační výletní lodě brázdící primárně stále ještě panenský Karibik. I proto stanovil cílovou cenu cenného papíru na 148 dolarů.

V tom mu pár dní poté zasekundoval i jeho kolega z konkurenční Citi James Hardiman. Oba patří k 22 finančním mudrcům, mezi nimiž panuje 73procentní shoda nad doporučením „koupit“. „Ponechat“ titul v portfoliu pak doporučuje 23 procent analytiků a jen pět procent radí „prodat“.

„Spuštění Icon of the Seas je dobrou zprávou pro celý obor, jde o přelomovou událost – třída této lodi bude mít největší dopad od roku 2009. Tehdy byla uvedena v provoz třída Oasis,“ připomněl Hardiman nástup lodí s kapacitou více než 6300 pasažérů. Na palubě Icon je kromě restaurací, barů, heren nebo koncertních sálů i obří akvapark, sportovní hřiště, kluziště a další atrakce. Loď pojme až deset tisíc lidí včetně 2350 členů posádky.

Icon of the Seas před několika dny v miamském přístavu pokřtili fotbalisté Interu Miami v čele s hvězdným Argentincem Lionelem Messim. „Je to pro mě velká čest. Dobře vím, co to znamená pro Miami i pro celý svět. Bůh žehnej lodi a všem lidem, kteří na ní poplují,“ řekl kapitán argentinských mistrů světa z roku 2022.

Dobrý rok mají za sebou také akcie dalších provozovatelů turistických lodí. Hilton Worldwide Holdings si připsal téměř padesát procent, 43 procent si přilepšila Carnival Corp. a Norwegian Cruise Line Holdings přidávají „jen“ 14 procent.