Vývojářem metaverza za dva miliony ročně? Facebook svádí boj o nové evropské zaměstnance

Facebook, nově Meta, se chystá zaměstnat 10 tisíc Evropanů pro práci na metaversu.

Facebook, nově Meta, se chystá zaměstnat 10 tisíc Evropanů pro práci na metaversu. Zdroj: ČTK

Americká technologická společnost Facebook, nově Meta, se v příštích pěti letech chystá nabrat kolem deseti tisíc nových zaměstnanců, kteří se budou podílet na budování alternativní verze internetu nazývaného metaverse. Mezi žádané pozice patří hlavně softwaroví inženýři, které společnost plánuje hledat v západní Evropě, Polsku a v Irsku, a to i v prostředí konkurenčních firem. „Jistě se to dotkne i českých vývojářů, kteří dlouhodobě patří mezi evropskou a světovou špičku v IT oborech,“ říká Jakub Konečný, šéf personální agentury Bridgewater, která se zaměřuje na nábor pracovníků v IT.

Na lovu u konkurence

Meta podle náborářů dlouhodobě připravuje expanzi na evropský trh s IT kapacitami. „Donedávna dílčí kroky jako například financování grantů na Technické univerzitě v Mnichově, případně otevření Evropské výzkumné laboratoře, dostávají jasné obrysy oznámením, že Facebook aktivně vytvoří tisíce nových pracovních míst do pěti let,“ komentuje Konečný.

Odměna softwarového inženýra ve Francii se může podle údajů webu Glassdoor pohybovat kolem 87 000 eur, tedy částky přes dva miliony korun ročně. Americký zaměstnanec na obdobné pozici by mohl dosáhnout na dva a půl milionu korun a výš. Nábor podle šéfa náborové společnosti ITtalents Tomáše Kolského probíhá prostřednictvím interních náborářů, kteří působí celosvětově. „Pro nábor kromě nástrojů jako LinkedIn používají například stackoverflow.com, kde je možné vidět kód jednotlivých programátorů,“ doplňuje.

Přestože práce ve Facebooku se pořád těší vysoké prestiži, pověst Facebooku jako špičkového zaměstnavatele značně utrpěla v průběhu kauzy Cambridge Analytics, domnívá se Kolský. „V prvním čtvrtletí 2021 odmítl pracovní nabídku Facebooku každý druhý oslovený softwarový inženýr. Pro srovnání v roce 2020 nabídku přijalo 65 procent oslovených odborníků a v roce 2016 dokonce 90 procent,“ uvádí IT portál Protocol. Pověst společnosti Meta jako prvního zaměstnavatele se zhoršila i mezi studenty. Zatímco pět let zpátky o nabídku pracovního místa ve Facebooku stalo 85 procent uchazečů z prestižních vysokých škol, dnes se tento údaj pohybuje mezi 35 a 55 procenty.

Profil Marka Zuckerberga

Video placeholde
Profil Marka Zuckerberga • E15

Kvůli nedostatku uchazečů se společnost rozhlíží i po talentech, které dnes pracují u konkurence. „Nábor se momentálně soustředí primárně na přetahování pracovníků od konkurence, která má v podobné oblasti zkušenosti, jako jsou Apple, Microsoft,“ sděluje Kolský. Jen v průběhu posledních dvou měsíců se náborářům společnosti Meta povedlo podle údajů The Wall Street Journal přetáhnout do svého týmu kolem stovky softwarových inženýrů z týmu pro vývoj rozšířené reality Applu.

Apple si to ale nenechal líbit. Koncem minulého roku údajně odměnil své špičkově odborníky štědrou částkou ve výši od 50 do 180 tisíc dolarů, v přepočtu od milionu do tří a půl milionu korun, aby zabránil jejich možnému přechodu do společnosti Meta. „Mnozí ze softwarových inženýrů obdrželi akcie v hodnotě zhruba 80, 100 nebo 120 tisíc amerických dolarů, uvedli lidé, kteří si nepřáli byt jmenováni,“ upřesňuje Bloomberg.

Jak se stát zaměstnancem Zuckerberga?

Navzdory četným kauzám patří Meta v některých evropských zemích i nadále do desítky nejlepších zaměstnavatelů minulého roku. Společnost sází i na zájem softwarových inženýrů o práci na metaverzu. „Podle našich dostupných informací Facebook začíná připravovat masivní kampaně, aby začal tyto talenty lákat do svého projektu,“ podotýká Konečný.

Přestože firma už v létě zahájila testovací provoz virtuální kanceláře Horizon Workrooms, díky níž mohou uživatelé s pomocí speciálních brýlí pořádat schůzky ve virtuálním prostoru, pohovory s vývojáři metaverza podle hlavního náborového manažera Facebooku pro region EMEA  Andyho Wilkinsona probíhají prostřednictvím obyčejného videohovoru. Uchazeči se podle něj mají připravit na pět kol pohovorů.

Prvním krokem bude komunikace s náborovým pracovníkem, který zjistí veškeré základní informace o uchazeči a má přehled o nabízených pozicích, popisuje Wilkinson. „Dalším kolem je pohovor se zaměstnancem Facebooku, který pracuje na podobné pozici a posoudí vhodnost uchazeče,“ pokračuje. Dále následují čtyři pohovory, v nichž se zkoumají různé technické dovednosti. „V případě softwarového vývojáře by se pohovor zaměřil na schopnost řešit problémy a kódování,“ uvádí příklad.

Jako klíčové označil náborový ředitel takzvané měkké dovednosti jako schopnost efektivně spolupracovat, komunikovat a vysvětlit svůj nápad ostatním. „Dáváme přednost lidem, kteří dovedou vysvětlit, proč a jak dospějí k určitému řešení problému, než se pustí do samotného kódování,“ říká. Řadě uchazečů to může podle něj působit potíže, protože jsou tolik nadšení do věci, že nechtějí ztrácet čas vysvětlováním. „Moje rada je, aby své řešení nejdřív promysleli a vysvětlili a teprve pak se pustili do kódování,“ dodává.

O větší váze dovedností a schopností řešit problémy než významu pracovních zkušeností již dřív mluvila i personální ředitelka Facebooku Janelle Galeová. „Hlaste se k nám, pokud máte požadované dovednosti, na zkušenostech tolik nezáleží,“ vyzvala před několika lety.

Poslední Wilkinsonova rada uchazečům se týká schopnosti chovat se autenticky i během náročných pohovorů. „Vždy povzbuzujeme lidi, aby byli sami sebou a byli upřímní. Je dobré zmínit se o chybách z minulosti, zamyslet se nad nimi, a hlavně si tento celý proces užít,“ podtrhuje Wilkinson.

Důvod, proč na autentickém chování tolik záleží, popisuje Galeová. „Vyvíjíme produkt, který je založen na skutečné identitě. Chceme vás propojit s vašimi přáteli a s rodinou, skutečné poselství našeho produktu je, že můžete být tím, kým jste v kruhu svých nejbližších,“ říká.