Největší letadlo světa přistálo v Praze, naloží obří generátor pro Austrálii
Letadlo do Prahy přiletělo ze své základny na kyjevském letišti Hostomel. V polích okolo letiště na něj čekaly stovky nadšenců. Těm piloti ukrajinského speciálu připravili nepříjemné překvapení. Zatímco všechna letadla od rána dosedala na vedlejší dráhu 12/30, posádka Antonovu si vyžádala přistání na hlavní dráhu 06/24.
Během středy Mriju čeká nakládání turbogerátoru od plzeňské firmy Brush Sem. Zařízení o hmotnosti 120 tun by se za jiných okolností dopravovalo po moři, australská hliníkárna, která si zařízení objednala, ale na dodávku spěchá. Letadlo je pro nakládku vybaveno vraty v podobě odklopení celé přídi a navíc si umí „kleknout“ - obě přední podvozkové nohy se sklopí a položí tak trup letadla prakticky na zem.
Z Prahy Mrija odletí ve čtvrtek ráno. Na cestě ji čekají zastávky v Turkmenbaši, indickém Hajdarábádu a indonéské Jakartě. V Petrhu má přistát v neděli.
Antonov An-225 Mrija váží 250 tun a stejně těžký náklad je také schopen přepravit. Maximální vzletová hmotnost činí 600 tun. Letadlo pohání šest motorů Progress, s nimiž dosahuje rychlosti až 850 kilometrů za hodinu. Dolet plně naloženého letadla je 4500 kilometrů, na cestě do Austrálie jej tak kvůli doplnění paliva čeká několik zastávek, kvůli kterým v Perthu přistane až po třech dnech.
Mrija poprvé vzlétla v roce 1988, vývoj letadla odvozeného od menšího An-124, který i tak patří k největším letadlům světa, trval neobvykle krátkých 3,5 roku. Letadlo vyvíjené jako nosič raketoplánu Buran se v roce 1989 stalo senzací pařížského aerosalonu. Na zpáteční cestě muselo letadlo neplánovaně přistát na letišti v Praze kvůli poruše hydrauliky.
Největší letadla světa
Po rozpadu Sovětského svazu a ukončení vývoje raketoplánů byla jediná kompletní Mrija v roce 1994 odstavena a na kyjevském letišti Hostomel. Několik let chátrala, poté se její výrobce Antonov Design Bureau (ADB) rozhodl pro renovaci a uvedení do provozu. Obnovená premiéra se konala v roce 2001. Od té doby slouže pro přepravu rozměrných a těžkých nákladů, které jiná letadla nezvládnou pojmout.
Do tehdejšího Československa se Mrija podívala ještě jednou během roku 1989, když přistála v Ostravě. Poté se v Česko objevila až po renovaci v roce 2003, kdy z Prahy do Taškentu přepravila náklad buldozerů a rypadel. O rok později letadlo opět do uzbecké metropole převezlo zařízení pro ropovod. V roce 2006 se v Praze zastavilo během letu z Berlína do Číny.
Loni byl letoun k vidění na letišti Ostrava-Mošnov, odkud vezl obrněnou techniku do Afriky.
Antonov An-225 Mrija | |
---|---|
Posádka | dva piloti, dva palubní inženýři, navigátor, radista |
Možný technický doprovod | sedmdesát pasažérů na horní palubě |
Motory | 6 x Lotarev (ZKMB Progress) D-18T, každý o tahu 229,5 kN |
Rozpětí | 88,40 m |
Délka | 84,00 m |
Výška | 18,10 m |
Maximální vzletová hmotnost | 600 000 kg |
Maximální rychlost | 850 km/h |
Dolet | 15 400 km, s maximálním zatížením 4 500 km |
Užitečné zatížení | 250 000 kg |
Obsah nádrží | 300 tun |
Potřebná dráha pro vzlet | 3 000 metrů |
Pohotovostní váha | 175 000 kg |
Spotřeba paliva | průměrně 18 tun za hodinu |