Audit stavby metra A zpochybnil proplacení prací za 1,3 miliardy

Metro (ilustrační foto)

Metro (ilustrační foto) Zdroj: E15

Audit dostavby metra A do pražského Motola zpochybnil proplacení stavebních prací za 1,3 miliardy korun. Uvádí to týdeník Euro v čísle, které vyjde v pondělí. Jako rizikové byly také označeny změny stavby za dvě miliardy. Pražský dopravní podnik (DPP) dokončil audit v lednu.

Šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš dnes v České televizi řekl, že audit proplacení peněz rozhodně neznemožňuje, i když na některá pochybení ukázal.

Podle auditorů byl v řadě případů porušen zákon o veřejných zakázkách, takže část nákladů nebude možné proplatit z fondů EU. Z dotací EU přitom mělo jít 7,5 miliardy z celkových 22,5 miliardy korun.

Předběžná neoficiální verze interního auditu ukazuje podle Eura chyby v řízení projektu, smlouvách, kontrole a archivaci dokumentů, ale také vady v projektové dokumentaci a nedostatečný geologický průzkum. DPP prý neměl detailní informace o změnách, nákladech ani posunech termínů. O kontrolu přišel podnik podle auditu uzavřením mandátní smlouvy s firmou Inženýring dopravních staveb (IDS), která měla mít na starosti vše od výběru zhotovitelů přes dohled nad stavbou po schvalování faktur.

Ďuriš: Audit existuje pouze jako návrh

Audit podle Ďuriše zatím existuje pouze jako návrh, jednat o něm ještě budou dozorčí rada, představenstvo a zřejmě i valná hromada, a teprve poté bude dokončen. Pochybení, která podle něj prověrka odhalila, jsou různého druhu, zřejmě i proti zákonu o veřejných zakázkách. Určitě ale prý nebudou mít dopad na cenu stavby. „Velmi intenzivně pracujeme na tom, abychom v souladu se zákonem zasmluvnili všechny vícepráce, které dosud zasmluvněny nebyly,“ dodal.

Do médií unikla část výsledků auditu již loni. Údajně padlo i trestní oznámení kvůli tomu, že IDS prý zadal některé práce bez řádného řízení. Před týdnem přitom ředitel DPP Jaroslav Ďuriš ČTK řekl, že pochybení nejsou tak vážná, jak bylo dříve uváděno.

Šestikilometrový nový úsek metra A má být zprovozněn na začátku příštího roku.

Brusel chce vysvětlit metro do Motola, postrádá dopravní terminál