Automobilka Tatra vylepšuje své hasičské speciály

Zdroj: PP Partners Prague, a.s.

Společnost Tatra Trucks nově vylepšila velkokapacitní cisternové stříkačky CAS 30 na podvozku modelové řady Tatra Force. Kabina prošla významnou modernizací a nově také tatrovácké hasičské speciály dostávají kotoučové brzdy, což souvisí s jejich zaváděním u vybraných modelů vozidel Tatra.  

U hasičských jednotek se stále vyskytují letité velkokapacitní automobilové stříkačky CAS 32 na podvozcích Tatra T815 i T148. Tato vozidla už dosluhují a je potřeba je nahradit. Proto automobilka Tatra Trucks ve spolupráci se společností THT Polička postavila velkokapacitní hasičský speciál CAS 30 - S3R na moderním podvozku řady Tatra Force. Stovky těchto nových cisteren už slouží a další budou následovat. Tatra Trucks proto typ neustále vylepšuje, nejnovější změny se týkají kabiny a brzd.

PP Partners Prague, a.s.

Vozidla Tatra Force CAS 30 - S3R se řadí do skupiny těžkých cisteren určených k zásahu vodou i pěnou. Lze je úspěšně použít jak v běžné požární službě, tak v chemických závodech, rafinériích, ve skladech hořlavých látek, na letištích a všude tam, kde je vysoké riziko požárního nebezpečí. Tyto hasičské speciály se vyznačují velmi nízkou kabinou, která pojme čtyřčlennou posádku, a velkým objemem převážených hasicích látek.

Právě kabina doznala nejen změny v technologii výroby, ale dostala též nový interiér. Původní konstrukce vycházející z technologie svařovaných ohýbaných plechových dílců byla nahrazena vlepováním plochých hliníkových dílů do základní svařované konstrukce z ocelových profilů. „Změnou konstrukce a technologie výroby došlo ke snížení vlastní hmotnosti kabiny, zvýšení její korozivzdornosti a snížení náročnosti prací při případné opravě,“ uvedl Radomír Smolka, člen představenstva a technický ředitel společnosti Tatra Trucks.

PP Partners Prague, a.s.

Posádka má lepší výhled z kabiny, která je nyní osazena novým rozměrným čelním sklem z jednoho kusu. Střední sloupek ustoupil do pozadí, čelní sklo je na něj nalepeno, což umožňuje kabinu vybavit třetím středovým stěračem. Stíraná plocha čelního skla je tak o poznání větší. Kabina také disponuje větší čelní výklopnou kapotou usnadňující přístup k vnitřním konstrukčním skupinám. V interiéru je nyní více prostoru pro posádku, má nové čalounění a nové odkládací prostory. Zcela nová je přístrojová deska, která je nyní vyrobená z odolného plastu. Kabina CAS 30 - S3R i dalších hasičských speciálů na bázi řady Tatra Force je opatřena integrovaným 200 mm kompozitním střešním nástavcem a vyhovuje předpisům ROPS (Roll-Over Protective Systém).

Zavedení kotoučových brzd je velmi zásadní inovací. Jde o novinku, která se u těžkých nákladních tater objevuje vůbec poprvé v historii. Kotoučové brzdy, které společnost Tatra Trucks začala sériově montovat do vybraných modelů včetně vozů obchodní řady Force, přinášejí ještě vyšší úroveň bezpečnosti provozu. Nové brzdy vyvinuté ve spolupráci s renomovanými odborníky v oboru netrpí tzv. vadnutím a jsou vysoce účinné, proto není nutné u vozidel používat retardér, který jinak zvyšuje vlastní váhu vozu, redukuje jeho užitečnou hmotnost a komplikuje celou konstrukci podvozku.