ČSSD: Chystaná transformace z ŘSD vyvede majetek

ílustrační foto

ílustrační foto Zdroj: RSD

Transformace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zamýšlená ministerstvem dopravy je netransparentní a zatíží ho dluhy. Myslí si to opoziční ČSSD. "Já se obávám jedné věci, že snaha o změnu právní formy ŘSD znamená snahu o vyvedení majetku, komunikací a pozemků do státního podniku, případně akciové společnosti, aby se na tento majetek mohly vzít nové úvěry," uvedl stínový ministr dopravy a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec. Ministerstvo to odmítlo.

Transformace ŘSD je způsob, jak do dopravy přivést více peněz, ale nikoliv prostřednictvím tunelování ředitelství, reagoval mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Ministerstvo si ohledně ŘSD, které je nyní státní příspěvkovou organizací, nechalo udělat analýzu. Podle té by bylo nejvhodnější z ŘSD udělat státní podnik. Mohlo by tak čerpat i jiné peníze než pouze ze státního rozpočtu. Jednou z forem by mohly být právě úvěry, dodal Novák.

Vláda by podle Chovance měla z výstavby dopravní infrastruktury učinit jednu z nejvýznamnějších priorit, protože jde o významné protikrizové opatření. V době stavebního útlumu mohou státní investice udržet stavebnictví v kondici, řekl.

Stavět by se ale měly pouze komunikace, které stát potřebuje a v přiměřeném rozsahu, uvedl Chovanec. Mnohdy jsou podle něj silnice stavěny zbytečně široké s příliš mnoha sjezdy a dalšími stavbami jako například přechody pro zvěř. Smysluplnost a cenu staveb by podle něho měla hlídat kancelář hlavního projektanta.

Ministerstvo se vzniku kanceláře nebrání, řekl Novák. Musí mu ale předcházet odborná debata, zda by kancelář působila v rámci ministerstva dopravy a měla na starosti silniční, železniční a vodní stavby, nebo by jich bylo více na úrovni podřízených složek.

Ředitelství silnic a dálnic se zabývá investicemi do výstavby a údržby dálniční sítě a silnic první třídy. Za komunikace nižších kategorií odpovídají jednotlivé kraje a obce.