Ministr Jan Mládek v únoru odvolal pověřeného ředitele CzechTrade Zdeňka Vališe. Souviselo to s tím, že chce změnit směrování agentury a místo útlumu ji chce naopak rozvíjet.
Vzniknou proto nové pobočky CzechTradu. V osmi zemích – Číně, Indii, Keni, Peru, Kolumbie, Indonésie, Chile a v Ázerbájdžánu.
Zejména kancelář v Baku vzbuzuje pozornost. „Je to bohatá země. Obchodní deficit je opravdu hrozivý, ale jsou tam peníze. Máme dodavatele se zájmem nejen o petrochemický průmysl. Zájem mají potravináři i zemědělci. Iniciativa založit tam pobočku proto přišla z naší strany,“ říká o spolupráci s Ázerbájdžánem Ráž.
Jak pro E15.cz potvrdil, chce ve vedení agentury pokračovat i po výběrovém řízení na nového ředitele. Právě proto, aby dotáhl plány, které s agenturou má. „Rozpočet je napjatý. Z fondu Evropské unie se sice financuje část našich marketingových aktivit. Nezbytná je však i podpora ze strany státu. V rozpočtu jsme pod 200 miliony,“ pokračuje Ráž.
Chtějí více peněz
Podle Ráže je nezbytné rozpočtovou částku navýšit, jinak by agentura musela omezit aktivity v evropských pobočkách. Prioritou je totiž Asie a Jižní Amerika.
Kritici ale tvrdí, že jsou pobočky CzechTradu zbytečným přepychem. Třeba slovenský ekvivalent, agentura Sario, nemá kanceláře v zahraničí. Její pracovníci sídlí na slovenských velvyslanectvích. Ředitel CzechTradu však tvrzení, že jde o zbytečné peníze, odmítá a vyzdvihuje důležitost agentury. „Nejsme drazí. Koruna, která se do nás vloží, se taky vrátí. Export tvoří celkově 80 procent českého HDP,“ dodal Milan Ráž.