Další pacientské hodnocení lékařů provází ambice i pochyby

Lékař, ilustrační foto

Lékař, ilustrační foto Zdroj: CTK

Lékaři podle hvězdiček, tentokrát oficiálně pod zdravotní pojišťovnou. Šéf lékařské komory Kubek se podivuje, že se pojišťovna s lékaři předem neporadila.

Nový internetový katalog Atlas doktorů s pacientským známkováním lékařů chce být objektivnější než stávající soukromé projekty. Spustila ho Oborová zdravotní pojišťovna (OZP). Hodnotí se prostředí ordinace nebo přístup zdravotníků.
„Zásadní rozdíl oproti stávajícím zdravotním serverům je v tom, že s námi může hodnotit pouze ten klient, který u hodnoceného lékaře skutečně byl. Prakticky odpadá riziko falešných negativních recenzí,“ vysvětluje Kouřil.

OZP je počtem pojištěnců čtvrtou ze sedmi zdravotních pojišťoven v Česku. Smluvní síť má po celé republice a tak je v katalogu velká většina ambulantních lékařů, celkem 30 tisíc. Hodnocení už je u 11 tisíc z nich. Tři větší zdravotní pojišťovny nic podobného neplánují. „Subjektivní soud pacienta může být ovlivněn pocity, náladou i samotnou nemocí,“ řekla ČTK mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra Hana Kadečková.

známkování lékařůznámkování lékařů

Lékaři vnímají anonymní veřejná hodnocení citlivě. Prezident České lékařské komory Milan Kubek se podivuje, že se OZP s představiteli lékařů předem neporadila, ani jim svůj záměr neoznámila. „Kdyby lékaři měli hodnotit přístup jednotlivých pojišťoven, bude to tomu nejspíš odpovídat,“ řekl Kubek. Samotný projekt nechtěl hodnotit, protože jej nezná. Na Atlasu doktorů jsou zatím pacienti nejkritičtější k prostředí ordinace a kvalitě informací o další léčbě. Nejlepší známky naopak v průměru dávají lékařům za přístup lékaře a sestry.

Anonymní hodnocení lékařů na internetu už několik let zprostředkovává webový katalog Známý lékař. Kromě hvězdiček zveřejňuje i komentáře anonymních pacientů. Lékaři ovšem po několika ostrých sporech mohou požádat o vymazání komentářů. Podobně mohou pacienti hodnotit i na dalších portálech jako U lékaře nebo Top lékař. Zatímco lékaři často tvrdí, že na internetu bývají podvržené vzkazy, které ve skutečnosti píší jejich konkurenti, pacienti zase podezírají některé lékaře, že si sami píší pochvaly.

Průzkumy spokojenosti pacientů prochází dobrovolně některé české nemocnice. Sofistikované ukazatele kvality péče ale zatím veřejné nejsou ani u ambulancí, ani u nemocnic.