Dopravní podnik zjednoduší výběr pokut. Zaplatit bude možné on-line

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Aktron via Wikimedia Commons (CC BY SA 3.0)

Martin Gillar, DPP
Ilustrační foto
Pražské metro
4
Fotogalerie

Pražský dopravní podnik (DPP) chce zavést možnost platit pokuty za jízdu načerno on-line. Služba by mohla začít fungovat začátkem příštího roku. Podnik chce rovněž rozšířit počet přístrojů na koupi jízdenek ve vozech MHD pomocí karty. Podnik má dosud pouze internetovou stránku na kontrolu pokut www.overpokutudpp.cz. Revizoři letos uložili pokuty 213 tisíc cestujícím bez dokladu a na pokutách DPP inkasoval 65 milionů korun.

Zatím si mohou cestující pouze překontrolovat pokutu, kterou dostali. K tomu bychom chtěli doprogramovat, že ji bude možné zaplatit elektronicky," řekl ředitel DPP Martin Gillar. Dosud se musí cestující vydat buď do sídla DPP v ulici Na Bojišti, nebo zaplatit pokutu bankovním převodem. Nový systém by měl vytvořit podnik vlastními silami. Podle Gillara by mohl začít fungovat v prvních měsících příštího roku.

DPP chce také rozšířit možnost platby za jednotlivé jízdenky přímo ve voze. Chystá proto zakázku, ve které by hledal dodavatele zařízení. Podle Gillara by šlo o rámcovou smlouvu, podnik by tak strojky odebíral podle aktuální potřeby. Výši rámcové smlouvy Gillar neuvedl. Strojky, které dnes fungují v tramvajích 18 či 22, by se měly rozšířit na další takzvané páteřní linky, mezi kterými jsou například linky 9 nebo 17.

Přirážka za jízdu na černo je 1500 korun. Pokud ji cestující zaplatí na místě nebo do 15 dnů v pokladně v ulici Na Bojišti, snižuje se na 800 korun. Pokud si cestující zapomene legitimaci s časovým kuponem doma, zaplatí padesátikorunu. Praha nedávno spustila kampaň, v které černým pasažérům odpustí polovinu pokuty, pokud si následně koupí roční kupon za 3650 korun.

V roce 2015 revizoři chytili asi 294 tisíc černých pasažérů a loni 300 tisíc. Na nezaplaceném jízdném podnik ročně tratí asi 350 milionů korun. V současnosti běží kampaň, zaměřená na boj s černými pasažéry.