E15 z Varů: Festival žije českým filmem

Video placeholde

Na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary se domácí kinematografie prezentuje v hlavní soutěži středověkou road movie Křižáček. Svou zajímavost však prokazuje i v dalších festivalových sekcích.

V mezinárodním kontextu si český film své sebevědomí teprve buduje, přestože v uplynulých letech se naše snímky začaly více objevovat i na zahraničních festivalech. Jedním z míst, kde mohou tamní dramaturgové - a také sales agenti - české filmy vidět, je karlovarský filmový festival.

Ten se ve středu představil domácí příspěvek do hlavní soutěže – obrazově vytříbená poéma Křižáček. Je dílem režiséra Václava Kadrnky a hlavní roli v ní soustředěně odosobněným způsobem ztvárnil Karel Roden. O tom, nakolik Křižáček zaujal mezinárodní porotu, se dozvíme víc v sobotu, kdy budou slavnostně uděleny letošní festivalové ceny.

Další dva filmy s českou produkční účastí bojují o ocenění v soutěži Na Východ od Západu: je to komorní psychologické drama Absence blízkosti režiséra Josefa Tuky, v němž si hlavní roli zahrála Jana Plodková, a slovensko-český příběh dospívající dívky Nina režiséra Juraje Lehotského.

Trailer k filmu Křižáček:

Video placeholde
Trailer k filmu Křížáček • KVIFF

V soutěži dokumentárních filmů se o ocenění ucházejí dva tematicky velmi rozdílné portréty: Svět podle Daliborka, který natočil kontroverzní režisér Vít Klusák, a slovensko-český snímek Richard Müller: Nepoznaný, jenž je dílem Mira Rema.

Zvláštního uvedení - a živé pozornosti veřejnosti - se dočkal „první thriller českého internetu“ – Pěstírna, již režíroval Andy Fehu. Z filmů, které už prošly českou distribucí, si dramaturgové karlovarského festivalu vybrali také Bábu z ledu ceněného Bohdana Slámy, sociální pohádku Instalatér z Tuchlovic nebo efektního životopisného Masaryka. Diváci mohou vidět také snímek Out, jenž natočil Slovák György Kristóf a jenž byl už uveden na festivalu v Cannes.

Velkou pozornost na sebe ve Varech strhávají právě začínající tvůrci s krátkometrážními projekty: Jiří Volek s filmem 3. poločas, Václav Hrzina se snímkem Jak blízko tomu jsem či Damián Vondrášek s Vězením.

Nové české filmy mají ovšem letos na festivalu srovnání ve starších československých „trvalkách“ – také s nestárnoucím Obchodem na korze režisérů Jána Kadára a Elmara Klose, který v roce 1966 získal Oscara. Ten byl letos ve Varech poprvé uveden ve své digitálně restaurované kopii.