Export začal Česku vynášet, podíl aut je stále větší

Výroba Škody Superb

Výroba Škody Superb Zdroj: Skoda Auto

Česko se naučilo vydělávat na zahraničním obchodě. Zatímco za období od roku 2005 do roku 2011 utratilo za zboží, které nakoupily české firmy a domácnosti, o 36 miliard korun více, než kolik vydělalo z vývozu, od roku 2012 se toto saldo přehouplo do čistého výdělku 341 miliard korun.

Letos překonal přebytek loňskou hodnotu už za prvních deset měsíců. Vypovídají o tom čísla Českého statistického úřadu, která sledují skutečný obchod mezi tuzemskými a cizími subjekty.

Největší zásluhu na změně trendu má automobilový průmysl. Loni byla bilance vývozu a dovozu aut a automobilových dílů o 100 miliard korun vyšší než v roce 2009. Hodně se na tom podepsal start nošovického závodu Hyundai a skok výroby v závodech Škody Auto mezi roky 2010 a 2011. Produkce v obou automobilkách v té době vzrostla o 150 tisíc aut, přičemž více než 90 procent z nich mířilo do zahraničí.

„Význam automobilového průmyslu v české ekonomice dlouhodobě roste. V roce 2000 byl jeho podíl na domácí produkci 5,7 procenta, v roce 2009 to bylo už 6,6 procenta a v roce 2013 představoval automobilový průmysl 8,5 procenta celkové české produkce,“ uvedla Tereza Košťáková ze statistického úřadu. Roste také podíl automobilového průmyslu na celkové přidané hodnotě vzniklé v české ekonomice.

Reálný přebytek zahraničního obchoduReálný přebytek zahraničního obchodu | CSU/profimedia.cz

Zlepšilo se také saldo obchodu s elektrickými zařízeními či kovovými výrobky a polotovary. „Nyní vidíme plody letitého budování firem, které získávaly pozice na zahraničních trzích. Jsou navázány na správné trhy, takže kladná bilance obchodu by se měla udržet i v dalších letech,“ nabídl obecnější vysvětlení Bohuslav Čížek, analytik Svazu průmyslu a dopravy.

Automobilky určitě přínos zahraničního obchodu pro Česko dál zvětší. „Krajský úřad Moravskoslezského kraje nedávno vydal povolení k navýšení výroby v závodě Hyundai ze stávajících 300 na 350 tisíc vozů ročně. Výrobní plán pro rok 2015 bude rozhodně vyšší než 300 tisíc vozů,“ říká mluvčí Hyundai Petr Vaněk. Navíc firma posílí i podíl tuzemských dílů, až spustí výrobu světlometů v Mošnově.

Tempo růstu vývozu by mělo příští rok oproti začátku letošního roku zvolnit. „Jednak statisticky zmizí efekt devizových intervencí. Jednak zpomaluje poptávka na západních trzích. Proti letošnímu prvnímu čtvrtletí čekáme čtvrtinové tempo růstu vývozu,“ říká Otto Daněk, místopředseda Asociace exportérů.