Maloobchodní tržby v říjnu stouply meziročně o 5,6 procenta

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Michael Tomes, E15

Tržby v českém maloobchodě bez aut v říjnu meziročně stouply o 5,6 procenta, v září vzrostly podle revidovaných výsledků o 5,2 procenta. Růst tržeb zaznamenali obchodníci ve všech hlavních skupinách prodejen. Informoval o tom dnes Český statistický úřad.

„Při pohledu na růst tržeb v letošním roce lze říci, že obchodníci zažívají nejlepší období od roku 2007. České domácnosti mají především oporu ve výrazném zlepšení situace na pracovním trhu. Nezaměstnanost kontinuálně klesá, vznikají nově nabízená pracovní místa a snižují se obavy ze ztráty zaměstnání. Silný růst tržeb bude pokračovat i v závěru letošního roku a to včetně prosince. O letošních vánočních svátcích tak nebude o dárky nouze,“ okomentoval data Miroslav Novák z Akcenta.

Podle ČSÚ ve specializovaných prodejnách spotřebitelé více nakupovali oděvy a obuv, výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, pro domácnost a farmaceutické a kosmetického zboží. Obchodníci utržili více peněz i za počítačová a komunikační zařízení a za potraviny a lidé opět více využívali i nabídek internetových prodejců a zásilkových služeb. Tržby stouply i nespecializovaným prodejnám, v jejichž nabídce převažovaly potraviny.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel byly meziročně vyšší o 11,2 procenta, přičemž za prodej aut včetně náhradních dílů stouply tržby obchodníkům o 12 procent a za opravy o 7,7 procenta. Po očištění o vliv počtu pracovních dní byly říjnové maloobchodní tržby meziročně vyšší o 6,8 procenta, meziměsíčně po očištění o sezonní vlivy se reálně zvýšily o procento.

Cz Retail Sales Yoy

„Klesající ceny u řady výrobků, zkracující se řady nezaměstnaných a vysoká důvěra v ekonomiku nadále patřily mezi hlavní faktory silně rostoucího maloobchodu,“ dodal Patrik Rožumberský z UniCredit Bank. Největší skok v dynamice pak podle něj zaznamenaly tržby za oděv a obuv, které meziročně poskočily o víc jak desetinu.