Plán protažení metra na Žižkov ožívá

Nákladové nádraží Žižkov

Nákladové nádraží Žižkov Zdroj: profimedia.cz

Vedení hlavního města chce zanést do chystaného Metropolitního plánu trasu metra D směrem na Žižkov a do Vysočan. Novinářům to řekl předseda magistrátního dopravního výboru Matěj Stropnický (SZ/Trojkoalice). Trasa je v současném plánu vymezena pouze jako územní rezerva, v novém Metropolitním je pak ukončena na náměstí Republiky. O změně budou ve čtvrtek jednat pražští zastupitelé.

Kromě zanesení trasy do nového Metropolitního plánu, chce město v tom stávajícím přeměnit zmíněnou rezervu na závazný návrh.

"To je důležité proto, aby mohlo město jednak vykupovat a zasmluvňovat si pozemky pro budoucí výstavbu. To nesnese odkladu. Právě tohle, že to nebylo v minulosti dostatečně rychle provedeno, je u jižní části (z Pankráce do Písnice) zdrojem problémů," řekl Stropnický. Praha a dopravní podnik mají u první části trasy problémy s výkupy pozemků.

Jak se staví nová Praha? Komu patří? Kteří developeři nejvíce investují? Objednejte si magazín E15 >>> 

Video placeholde

E15 Premium. Jak se staví nová Praha • E15

Pražští zastupitelé by měli na čtvrtečním jednáním uložit radním hlavního města, aby přikázali Institutu plánování a rozvoje (IPR), aby změny do plánu zanesl. IPR v minulosti vypracoval analýzu, podle které se vyplatí vést trasu D z Vinohrad na Náměstí Republiky. Důvodem je lepší využitelnost trasy.

Jako první se má začít stavět část z Depo Písnice na Pankrác, poté přijde na řadu etapa z Pankráce na náměstí Míru. Metro D spojí centrum s jižní částí města. Projektanti náklady předběžně odhadují na zhruba 50 miliard korun. Praha chce na stavbu čerpat dotace z evropských fondů. DPP nyní řeší výkup pozemků mezi Pankrácí a Písnicí. Na nové lince mají jezdit vlaky bez řidiče.