Adriana Krnáčová: Stavěla bych, až bych brečela. Ale nemohu | E15.cz

Stavěla bych, až bych brečela. Ale nemohu, říká primátorka Adriana Krnáčová

Pavel Otto
Nguyen Thuong Ly

Při rozhovoru s pražskou primátorkou troubí pod okny její kanceláře taxikáři, protest trvá asi půl hodiny. „Dohodli jsme se s Uberem, že podepíšeme memorandum a bude dodržovat legislativu. Někteří taxikáři ale chtějí Uber okamžitě zakázat. To je nesmysl,“ říká Adriana Krnáčová (ANO). Primátorka si stěžuje na špatný stavební zákon, který brzdí rozvoj města. Kvůli dopravním zácpám způsobených uzavírkou Husitské ulice zvažuje odklad rekonstrukce Vinohradské třídy.

Co hodláte dokončit v příštím zhruba půl roce, který zbývá do komunálních voleb?

Určitě chceme dokončit pěší zónu na Václavském náměstí do úrovně Vodičkovy ulice a do určitého stadia dotáhnout rekonstrukci Rašínova nábřeží. U náměstí jde o projekt, který byl vysoutěžený už v roce 2005. Od té doby se ale politická reprezentace nedokázala dohodnout, jak s ním pokročit. Nám se to podařilo zvládnout.

Asi nejdůležitější je rozšíření Lítačky i na Středočeský kraj. Bude existovat jeden platební nástroj pro oba regiony, integrována bude také IN karta.

Kdy rozšířenou Lítačku zprovozníte?

Spustíme ji v červenci. Budete moci mít kupon nahraný v mobilní aplikaci nebo na platební kartě. Začne tedy fungovat to, co mělo být hotové už před pěti lety. Město ale mělo Opencard, kterou nemohlo jakkoliv rozvíjet. Pracujeme na tom rok a půl, máme vysoutěžené dodavatele. Už se domlouváme jen na detailech, jako jsou validátory a podobně.

Kolik to bude stát?

Náklady dosáhnou 32 milionů korun. Zahrnují celý systém včetně softwaru.

Radim Jančura: Když to Babiš podělá, ukřižuju ho

Opoziční ODS vás vyzvala k vypovězení koaliční smlouvy s Trojkoalicí. Podle občanských demokratů blokuje rozvoj Prahy hlavně Strana zelených. Dokončíte volební období v sestavě, která je rozhádaná už od svého zrodu?

Nemá smysl vypovídat koalici půl roku před volbami. Kdybychom to chtěli, mělo by to smysl udělat dřív. ODS má částečně pravdu. Ve stávající rodině ale musíme dožít. Mrzí mě, že někteří představitelé zelených v poslední době velmi lžou.

Opozice vás kritizuje za zastavení investic do infrastruktury, jako je výstavba okruhů či metra D, za chybějící koncepci oprav mostů či řešení parkování. Co je příčinou?

Názorové rozkoly v koalici o tom, jakým způsobem a jak rychle by se Praha měla rozvíjet. Jsou v tom prvky iracionality. Nechápu například, jak mohou zelení trvat na tom, aby vnitřní okruh vedl po povrchu, když řada velkých evropských měst je podtunelovaná. Jsou i jiné věci.

Schwarzenberg staví v centru Prahy

Teď mi třeba paní náměstkyně Petra Kolínská vyčetla, že se táhne metro D. Přitom osm měsíců vyjednávala s Metroprojektem o výtvarné soutěži a nedohodla se s ním. Chci se do toho vložit a vyřešit to. Bohužel je to tak se vším. Stejně dopadlo Malostranské náměstí. Je naprosto neakceptovatelné něco rozdělat do poloviny a pak od toho dát ruce pryč a hodit vinu na jiné.

Jak to bude s revitalizací magistrály?

Musíme se rozhodovat na základě dat, a nikoliv pocitů či ideologie. Magistrát je správní jednotka, musí fungovat bezpečnost, doprava, výstavba.

V dopravě jsou problémy. A v délce povolovacích stavebních řízení je Česko na 165. místě, před námi je třeba Albánie, Kosovo nebo Rwanda. To ale magistrát neovlivní, na vině je špatný zákon, který musí změnit vláda a parlament. Stavěla bych, až bych brečela. Ale nemohu. Pravdu mají i developeři, kteří si na zákon stěžují.

Jak se staví nová Praha? Komu patří? Kteří developeři nejvíce investují? Objednejte si magazín E15 >>>

E15 Premium. Jak se staví nová Praha

V kompetenci města je ale metropolitní plán, který má zpoždění.

Nemá zpoždění, teď se projednává. Jedeme podle schváleného harmonogramu.

Pořád se staví podle dvacet let starého plánu…

Plán se bude projednávat další čtyři roky. To ale nevadí. Vznikne jen jasnější pohled na to, kde máme rozvojová území. Plán rozvolňuje některé striktně zažité představy o tom, že se někde nemá stavět. Je to otázka diskuze, po níž všichni volají.

Takže na výstavbu nemá plán vliv?

Že se nestaví, je problém stavebního zákona a lhůt pro vydávání povolení ze strany dotčených subjektů. Jejich překročení není nijak sankcionované, takže se všechno vleče. Úřady se musejí vyjádřit do třiceti dnů, ale když to neudělají, nejsou nijak postiženy. Chápu developery, kteří mají koupené pozemky, hotový projekt a schválený úvěr, a přitom musejí spoustu let čekat. Proto se s nimi snažím bavit.

Penta získala další pozemek u Masarykova nádraží

Zákon připravovalo ministerstvo pro místní rozvoj, které minulé čtyři roky ovládalo hnutí ANO. Proč jste se s Karlou Šlechtovou nedohodla?

Samozřejmě jsem ji na to upozorňovala, ale ona je takový zvláštní člověk. Stavební zákon se týká celé republiky, nejen Prahy, takže to musí řešit vláda. Pozitivní přístup urychlit proces padl na úrodnou půdu až teď s příchodem paní ministryně Kláry Dostálové.

Kolik finančních prostředků se nahromadilo za vlekoucími se projekty?

Musíte si uvědomit, že jen okruh bude stát čtyřicet miliard a metro D dalších čtyřicet. A není pravda, že se nic nedělá. Opravujeme Štěrboholskou radiálu, Radlickou ulici, tramvajové tratě. Letos začínáme stavět byty v Dolních Počernicích a na Černém Mostě. Ani menších věcí, jako jsou rekonstrukce Šlechtovky či Výstaviště, není málo. Pětadevadesát procent všech staveb, které právě v Praze probíhají, jsou plánované investiční akce.

Je dotažení zahájených projektů důvodem, proč chcete znovu kandidovat?

Chci samozřejmě všechno dokončit. Ale kandidaturu jsem ještě neoznámila. Jen jsem řekla, že bych ráda pokračovala.

Kdy v ANO skončí primárky?

Předpokládám že v dubnu. Nikam se ale nehrnu, pokud podpora bude, budu za ni ráda.

Zvířata tu nemáme kvůli byznysu, říká šéf pražské zoo Miroslav Bobek

Se šéfem hnutí Andrejem Babišem jste záměr pokračovat projednala?

Oznámila jsem mu to a on řekl, že záleží na krajské organizaci. Věřím, že mám její podporu.

Máte podporu i Babiše?

Jak mám vědět, co se panu Babišovi honí hlavou? Dělala jsem a dělám maximum. Doufám, že to někdo ocení.

A kdybyste nevedla kandidátku, šla byste do voleb?

Ale jistě, proč ne?

Už víte, proč spadla trojská lávka? A co bude magistrát dělat s Libeňským mostem?

Když se má něco nahrnout, tak se to nahrne. Praha je velký organismus, který vyžaduje neustálou péči. A samozřejmě ne všichni úředníci jsou vždy stoprocentně mentálně přítomni. Ochota odvádět kvalitní práci není u všech. Pád lávky byl opravdu nešťastný. Je to takové memento, že člověk musí dělat všechno sám. Spolehnete se na odborníky, kteří vám koncem listopadu řeknou, že nedoporučují, aby se lávka uzavřela. A na začátku prosince lávka spadne.

Nepřipadáte si jako matka, která říká, že když si všechno nezařídí sama, tak to není?

Většinou to tak je. Veškeré problémy, které natropí kolegové, tedy radní, končí v mé kanceláři a nesu za ně odpovědnost. To není stížnost, je to součást primátorování. Veřejnost si myslí, že šéfuji ostatním radním. Tak to ale není. Často nejsou schopni ani včas podepisovat tisky do rady. To nechápu, jsem vychovaná jinak.

První část metra D z Pankráce do Písnice vyjde na 40 miliard korun

Kdo je největší lajdák?

To nechtějte, abych řekla. To byste se divili.

Jaké máte vztahy s technickou správou komunikací?

Abych byla upřímná, její transformace nebyla po personální ani odborné stránce úplně šťastná. Jenže koaliční partner na tom trval. Máme hromadu dobrých lidí, ale největším nedostatkem je koordinace jejich práce. Je to kvůli nekompetentnosti některých politiků.

Proč se nezačalo s opravou Libeňského mostu už při vašem nástupu?

Mohl být dávno opravený. Ministerstvo kultury už jednou řeklo, že není kulturní památkou. Ale obrátili se na něj aktivisté v čele s panem starostou Janem Čižinským. Trvalo to dva roky a mezitím most degradoval. Jsem pro to, aby se postavil nový, eventuálně replika stávajícího. Primární pro mě je, aby se lidé bezpečně dopravovali z jednoho místa na druhé. Jestli je to růžové, modré nebo fialové, je sekundární.

Legendární žabotlamy dožívají, v Praze dojíždí poslední tři. Prohlédněte si jejich hřbitov

Uzavřená Husitská ulice překvapila spoustu lidí, kolabuje i MHD. Vy jste přitom řekla, že Pražané jsou zpovykaní. Nebyl to zvlášť před volbami nešťastný výrok?

Byl velmi nešťastný, a to bez ohledu na to, jestli se blíží volby, nebo ne. Omluvila jsem se už mnohokrát, ráda to udělám znovu. Chápu, že lidi štve, když musejí čekat v kolonách.

Kritizoval vás i Andrej Babiš. Podle něj byste měla dopravu v Praze osobně řešit. Co uděláte?

Vidím velký problém v plánování uzavírek a informovanosti o nich. To se znovu dostáváme k tomu, že pokud někdo neodvádí svoji práci dobře, skončí to u mě na stole. Nastavila jsem si pravidelné porady s technickou správou komunikací. Zabývám se její běžnou agendou, chci vědět, co plánuje, jak jsou vyřešené objízdné trasy a jak jsou o nich lidé informováni. To vůbec nefungovalo.

Letos se ještě chystá rekonstrukce Vinohradské ulice. Nehrozí v Praze 3 další kolaps?

Začala jsem se o tuto investiční akci intenzivně zajímat. Nechala jsem si zaslat všechny podklady, budu mluvit s ředitelem dopravního podniku, který je investorem. Pokud se ukáže, že koordinace s technickou správou komunikací je nedostatečná, budu chtít, aby se to pozdrželo, dokud nebude opravena Husitská.

Praha změní postup při rekonstrukci Husitské a Zenklovy. Opravy dalších ulic odloží

Během našeho hovoru vám pod okny troubí taxikáři. S premiérem Babišem jste vyzvali Uber, aby dodržoval české zákony, nebo aby odešel z Česka. Je to tak?

Nechceme, aby stáhl své služby, odejít nemusí. Vítám technologické společnosti. Na druhou stranu nemohu jako veřejný činitel tolerovat, že jedna skupina musí dodržovat zákon a druhá ne. To považuji za nefér. Jenže to bylo jasné už přede dvěma lety. Celou dobu jsem tlačila na ministerstvo průmyslu a obchodu, psala jsem dopisy. My bychom novelu zákona napsali. Jako Praha ale nemůžeme regulovat taxislužbu v celé republice.

Dohodli jste se s Uberem?

Měli jsme s panem premiérem jednání s jeho zástupci a konečně cítím nějakou vůli také z jejich strany. Dokud ale nebude podepsáno společné memorandum, budu trochu zdrženlivá. Už v minulosti nám bylo přislíbeno, že Uber začne fungovat v souladu se zákony a nakonec se nic nestalo. To ale bylo jiné vedení města, takže chci věřit, že tentokrát to dopadne. Memorandum bychom měli podepsat brzy.

Adriana Krnáčová (57)
Vystudovala vědu o výtvarném umění a jazyky na Filozofické fakultě Univerzity Komenského v Bratislavě. V letech 1991 až 1995 vedla bratislavské Sorosovo centrum pro současné umění, pak spoluvlastnila firmu Makum. V roce 2000 nastoupila do české pobočky Transparency International, stala se její výkonnou ředitelkou. Později působila ve funkci náměstkyně ministra vnitra. Je rozvedená, má tři děti.
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!