Skokan ve vedení fondu dopravy končí
Dokument je nyní v mezirezortním řízení, komplikace se nepředpokládají. Skokana by měl v nejvyšším orgánu fondu nahradit poslanec Jiří Rusnok, bývalý „véčkař“, který ale přešel k platformě LIDEM.
Funkce ve výboru SFDI, kterému předsedá ministr dopravy, přitom vůbec není formální. Výbor má rozhodovací pravomoc ve všech významných otázkách, které se fondu týkají. Fond dopravy ročně hospodaří s desítkami miliard korun.
Ministr Dobeš jako jeden ze strůjců odloučení nové platformy od Věcí veřejných Skokanovým odchodem zřejmě završí vymetání nepřeběhnuvších „véčkařů“ ze svého rezortu. „Ten, kdo zavčas vystoupil, mohl zůstat,“ komentoval to informovaný zdroj z rezortu.
V minulých měsících se tak museli poroučet především takzvaní Bártovi lidé, tedy úředníci prosazení neformálním lídrem VV a bývalým ministrem dopravy Vítem Bártou.
Ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) byl vypoklonkován generální ředitel Pavel Habarta stejně jako jeho ekonomický náměstek Pavel Kohout. Z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ministr Dobeš vyhodil ředitele Reného Porubu, samotné ministerstvo musel opustit státní tajemník Daniel Bartek. Jako o člověku, kterého prosadil Bárta, se mluvilo také o členovi představenstva Českých drah Vladimíru Bailovi. Ten skončil počátkem srpna.
U řady těchto lidí měl ale ministr k odvolání dobré důvody. Habarta například vedl SŽDC, ačkoliv pro to neměl zákonnou kvalifikaci. Železničářští odboráři proto dokonce vážně hrozili žalobami a zneplatněním všech smluv podepsaných právě Habartou. Po Porubovi zase zůstala řada pochybných výběrových řízení, které nový ředitel ŘSD hned po svém nástupu zrušil.