„My jsme si vyčlenili v rozpočtu částku řádově 100 milionů korun,“ řekl místopředseda ČSSD pro hospodaření Martin Starec, podle nějž zatím sociální demokracie nepočítá s tím, že by si na volby musela půjčovat. Asi dvě třetiny z této částky mají jít na krajské volby, třetina na ty senátní.
Částka je výrazně vyšší než rozpočty ostatních stran do podzimních klání. Opoziční TOP 09 zatím hovořila o desítkách milionů na kampaň, Lidovci a hnutí Starostové a nezávislí o 15 milionech. Komunisté se chtějí vejít do 20 milionů a Úsvit s Blokem proti islámu do deseti milionů. Hnutí ANO ještě částku nezveřejnilo.
Vláda musí držet pohromadě
Právě vůči tomuto koaličnímu partnerovi se sociální demokracie začala svou kampaní už nyní vymezovat. Například v inzerátu zveřejněném na titulní straně Práva píše: „Stát není firma. Je to společenství lidí.“ Naráží tak na časté tvrzení Babiše, který je zároveň majitelem koncernu Agrofert, že chce stát řídit jako firmu.
Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) v rozhovoru pro Českou televizi uvedl, že doufá, že se vládní strany dokážou přenést přes soupeření, které je ve volbách logicky čeká. Koaliční partneři podle něj musí přistupovat odpovědně k tomu, že je před nimi ještě hodně práce a spojuje je odpovědnost dotáhnout do konce sliby z doby vytvoření kabinetu.
Faltýnek: Stát má být jako firma
Jestli se ale stranám podaří vést kampaň pozitivně, není vůbec jasné. Do protiútoku přešel první místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek. „Je to škoda, že stát není řízen jako firma, protože pokud by byl stát řízen jako firma, tak by určitě nevěnoval panu Bakalovi 40 tisíc bytů zadarmo. To by určitě soukromá firma neudělala,“ uvedl v narážce na privatizaci OKD za koaliční vlády, v níž byl Sobotka ministrem financí.
Podobně hovořil i Babiš. „Já tomu rozumím, že je to takové ironizující heslo proti mně, ale mně to nevadí. Ono to vychází pravděpodobně z toho, že ti lidi, co to propagují, netuší, co je to firma, protože nikdy nebyli v reálném životě,“ řekl.
Sociální demokraté v inzerátu také zveřejnili odkaz na stránky kampaně, na nichž mimo jiné vypichují některé výsledky dvou let ČSSD v koaličním kabinetu. Podle některých koaličních poslanců se tím ale strana chlubí zákony, které podpořila celá koalice. „Volební marketing je volební marketing a to k tomu patří,“ řekl dnes novinářům vicepremiér a šéf lidovců Pavel Bělobrádek.