Airbus musí kvůli trhlinám v křídle prohlédnout dvacet obřích A380

Poškozený Airbus A380 společnosti Quantas.

Poškozený Airbus A380 společnosti Quantas. Zdroj: ctk/ap

Evropský úřad pro bezpečnost letového provozu (EASA) doporučil výrobci letadel Airbus překontrolovat necelou třetinu obřích letounů A380. Přibyla totiž další zjištění trhlin na žebrech uvnitř křídel největšího dopravního letadla. Úřad dal Airbusu ke kontrole 20 letadel od čtyř dní do šesti týdnů, podle toho, kolik mají nalétáno. Kontroly se zřejmě dotknou letounů Singapore Airlines, Emirates a Air France. Doporučení EASA však nemá charakter nouzového opatření.

Prvními aeroliniemi, které počátkem ledna objevily mikrotrhliny v křídlech svých obřích letadel Airbus A380, byly australské Qantas. Výrobce letecké přepravce ujistil, že tento jev nemá v žádném případě vliv na bezpečnost provozu letadel. Airbus nicméně začal věc okamžitě vyšetřovat.

Server FlightGlobal.com napsal, že Airbus nicméně zdůraznil, že problém s prasklinami je třeba řešit, aby se zabránilo dlouhodobým problémům. V krátkodobém či střednědobém horizontu však malé trhliny, které někde byly vidět pouhým okem, nepředstavovaly žádné bezpečnostní riziko. Nyní se však objevily jiné trhhliny na dalších strojích.

Trhliny v křídle technici odhalili nejprve na stroji A380, u něhož v listopadu 2010 explodoval motor a křídlo částečně poškodil. Technici se tedy domnívali, že incident s motorem způsobil zároveň trhliny. Experti Airbusu ale zjistili, že tyto jevy spolu nesouvisejí. Další drobné praskliny vykazovala letadla singapurských aerolinií.

Křídlo na A380 se vyrábí v Broughtonu ve Velké Británii, teprve potom putuje na konečnou montážní linku do francouzského Toulouse. Specialisté na drak letadla zjistili, že nadměrné namáhání vzniklo v křídle v určitém okamžiku výrobního procesu – kdy se na žebra křídla natahuje potah před jeho konečnou montáží. Při spolupůsobení běžného namáhání za letu pak vznikly mikrotrhliny.

Po kontrole draků letadel přišla firma s prohlášením, že nejde o únavové trhliny způsobené provozem letadel, ale že jdou na vrub výrobního procesu. Měření letového zatížení ukázalo, že původní zátěžové výpočty jsou správné. Experti nyní pracují na změně výrobního postupu, která by měla problém vyřešit. Konstrukční zásahy do draku největšího dopravního letadla na světě nejsou zapotřebí.

Poškozený Airbus A380 společnosti Quantas.Poškozený Airbus A380 společnosti Quantas.|ctk/apPoškozený motor Airbusu A380 společnosti Qantas. U tohoto letadla taky byly poprvé zjištěny mikrotrhliny v křídle

Sedm leteckých společností má nyní v provozu celkem 68 dvoupatrových letadel v hodnotě 390 milionů USD (7,7 miliardy Kč). Největší flotilu letounů A380 mají dubajské aerolinky Emirates, celkem 20. Letoun A380 začal létat v prosinci 2007. Prvním majitelem byly Singapore Arlines, následovaly Emirates a australské Qantas. Letadla vlastní také Air France, Korean Air, China Southern a Lufthansa. Airbus již získal objednávky na 253 letadel.