Aktivní antiradar? Sto tisíc pokuty a zabavené auto

Zatímco pasivní antiradary zákon toleruje, za aktivní rušičky hrozí tvrdé pokuty.

Obrovský boom antiradarů na českých silnicích přinesl rok 2007. „Po zavedení bodového systému k nám začala chodit spousta zákazníků. V kurzu byly všechny druhy antiradarů. Poptávka byla velká i na můj vkus,“ přiznává Sedmičce muž, který zařízení do aut montuje, ale nepřeje si uveřejnit své jméno.

Policie už dokáže antiradar najít

Zatímco používání pasivních antiradarů, které řidiče pouze upozorní na to, že je jeho vozidlo měřeno, je tolerováno, za zapnutý aktivní antiradar může dostat až stotisícovou pokutu.

„V předcházejících letech se policistům žádného řidiče s aktivním antiradarem zadržet nepodařilo, letos už skryté zařízení při měření rychlosti vyhledat umí. Jedno zařízení odhalili v dubnu a v minulých dvou týdnech pak další tři,“ říká vedoucí odboru správních agend pardubického magistrátu Petr Kramář.
Odhalit zapnuté aktivní antiradary se pardubičtí policisté naučili jako první v České republice.

„Pokud policista při měření rychlosti zaměří laserový paprsek na přední část vozidla a přístroj situaci vyhodnotí s textem E02, znamená to, že vozidlo nelze změřit. Pokus se opakuje a pokud je výsledek stále stejný, následuje zastavení auta a důkladná prohlídka,“ vysvětluje policejní mluvčí Eva Maturová.
K posledním třem případům policie přivolala magistrátní úředníky, kteří auta zabavili, a soudní znalec je podrobil důkladným testům, které potvrdily, že ukrytá zařízení skutečně dokázala policejní radar vyřadit z provozu. „Při testu zkoumáme, jakým způsobem je zařízení spouštěno. Aktivní antiradar se dá zapnout mechanickým způsobem, nebo v kombinaci s pasivním radarem na základě vnějšího podnětu, tedy když zjistí, že je auto měřeno. Protože některé mají zabudovaný mikrofon, tak je možné ho odpojit po zvukovém signálu, třeba po určitém slovu nebo tlesknutí. Právě u jednoho zkoumaného případu to bylo dost rafinovaně udělané a schované,“ popisuje soudní znalec Daniel Pýcha, který zadržená auta prohledával.

Přestože je používání aktivních antiradarů zakázané, jejich prodej a montáž jsou povolené. Výrobci je totiž často vydávají za parkovacího asistenta. „Zařízení montujeme legálně, ale používá nelegálně. Prvním pravidlem je, že všechno na autě musí být homologováno. My montujeme věci, které jsou schválené. Na trhu je naštěstí zařízení, které je homologované jako laserový parkovací asistent. Když kdokoliv přijde, tak mu námi dodané zařízení namontujeme. Pokud si ho donesete sami, tak vám ho do auta dáme, ale na doklad nám napíšete, že to bylo s vaším plným vědomím. Sichrujeme se tak,“ vysvětluje pardubický montér.

Za aktivní antiradar zaplatíte desítky tisíc

Pořídit si aktivní antiradar není zrovna levnou záležitostí. „Auto jsem si před dva lety nechal kompletně vybavit. Mám antiradar a antilaser na předek i na zadek. Stálo mě to zhruba šedesát tisíc,“ vysvětluje Petr z Pardubic.

V základní verzi se dvěma čidly si ho sice můžete pořídit už za nějakých dvanáct tisíc, ale takové prý moc nefungují. Montáž stojí dalších pět a více tisíc.

„Aby aktivní antiradar pracoval spolehlivě, tak si připravte třicet a více tisíc. Ty levnější jsou jenom habaďurou na lidi. Musí být namontované v kolmém směru. Využívá se i skrytá montáž, protože laser projde něčím průhledným. Není proto problém to zamontovat do nějakého reflektoru, především vzadu se to do zpětných světel dává bez problémů. Při běžné kontrole ho nemají nejmenší šanci najít. Auto musí jedině rozebrat,“ vysvětluje montér.

Pardubická policie přesto už čtyři řidiče s aktivním radarem chytla, auta jim dočasně zabavila a ve správním řízení jim hrozí vysoké pokuty. „Řidiče bych od jejich používání zrazoval. Pokud někdo bude policejní zařízení rušit, tak musí počítat s tím, že mu bude uložena pokuta,“ dodává Kramář.