Bečvář. To v Karlových Varech znamená odtažené auto

Hydraulická ruka a odtahový speciál. I tyhle pojmy se učila redaktorka Sedmičky, když zkoušela, jaké je pracovat v odtahové službě.

Auto se jménem Zdeňka Bečváře lidé buďto vítají, nebo proklínají. Podle toho, jestli jim nejznámější karlovarská odtahová služba pomáhá při dopravní nehodě, nebo jim auto odváží kvůli špatnému parkování. Redaktorku Sedmičky hydraulická ruka na autě odtahové služby zaujala natolik, že se zaměstnanci firmy Bečvář Assistance strávila jedno páteční dopoledne. A naučila se mimo jiné obsluhovat hydraulický zvedák. „Máte práci!“ rozlehne se po chodbě odtahové služby hlas Pavla Pulkrta, manažera firmy Bečvář Assistance. Je krátce před devátou hodinou ráno a redaktorka vyráží s odtahovou službou na Petřín. Místo pro invalidy tady blokuje červený peugeot. Na místě už čeká hlídka městských strážníků, kteří navedou Petra, řidiče odtahové služby, přímo na místo. „Lidé si často neuvědomí, že špatně parkují. Občas se proto stane, že je vůbec nenapadne, že jim auto odtáhli. Začnou panikařit a volají na policii, že jim ho někdo ukradl. Když pak zjistí, že jim ho pouze odtáhli, bývá to pro ně vlastně úleva,“ říká jeden z městských strážníků, zatímco Petr hbitě nakládá peugeota na korbu. Lidé vykukují z oken, jedna z nájemnic si všechno fotí z okna a okolo auta se srocují pejskaři. Strážníci naposledy kontrolují protokol a Petr spokojeně naskakuje do auta. První akci má zdárně za sebou. Odtah mu trval necelé tři minuty.
„V létě to je ještě rychlejší, protože auta nejsou namrzlá,“ říká Petr. Na palubní desce se během povídání pohupuje vyplněný protokol. „Políčka vyplňujeme my a městští policisté. Do protokolu zakreslujeme, kde je auto poškozené, aby si majitel nestěžoval, že jsme mu ho rozbili. Navíc s sebou máme fotoaparát, takže si stav auta zdokumentujeme,“ říká cestou zpátky Pavel Pulkrt.

Brána podle směrnic

Když odtahové auto projede otevřenou bránou, nabádá manažer firmy řidiče, aby bránu zavřel podle směrnic, tedy okamžitě. „Stávalo se nám, že majitel odtaženého auta číhal za rohem. Proběhl branou, nasedl do svého auta a ujel s ním. Proto jsem vypracoval takovéto opatření,“ směje se Pulkrt.
Na další odtah vyčkává řidič Petr společně s redaktorkou přes hodinu. Během dopolední kávy jí vypráví, jaké zkušenosti s řidiči má. „Často se mi stává, že na mě troubí, protože kvůli mně nemohou projet. Někteří si také potřebují vylít zlost. Nikdy ale neví, kdy mě budou potřebovat. Stát se jim může cokoli, proto jejich bezohlednosti nerozumím,“ říká Petr.
Jeho vyprávění přeruší až telefonát městských policistů. Po jedenácté hodině vyjíždí do Krymské ulice, kde špatně zaparkoval řidič vínové felicie. Odtah je opět velkou událostí pro celou ulici. „Ještě tyhle dva odtáhněte!“ říkají škodolibě dva muži, kteří jdou kolem. Petr je tentokrát ještě rychlejší. Hříšníkovo auto naloží na korbu během dvou minut. Aby s ním mohl ze dvora odtahové služby vyjet, musí zaplatit. „Odtah stojí tisíc korun, parkovné stokorunu. Za každý další den, kdy auto stojí u nás, zaplatí majitel sto padesát korun navíc,“ říká Pulkrt. Podle něj však nejsou ceny za odtah tak vysoké jako například v Německu nebo v Praze. V hlavním městě mimochodem provádí smluvní odtahy pro magistrát firma spadající pod stejný holding jako Bečvář Assistance. „Ačkoli Zdeněk Bečvář firmu prodal, její jméno měnit nebudeme. Na zdejším trhu je to zaběhnutá obchodní značka,“ dodává Pulkrt.
Firma Bečvář Assistance vyhrála výběrové řízení na smluvní odtah aut pro karlovarský magistrát v roce 2007. Tříčlenná komise ji tehdy upřednostnila před sokolovskou společností Auto 3000. Nejvíc práce se smluvními odtahy má Bečvář Assistance přímo v centru Karlových Varů. „Hodně odtahujeme auta zaparkovaná v křižovatkách a u přechodů před školami,“ dodává Pulkrt. Odtahová služba se tak stará o bezpečnost chodců i ostatních řidičů ve Varech.