Blíží se zdražování jízdného v kraji, ve Frýdku ale zlevňují. Na korunu

Sedmička se zaměřila na zdražování jízdného v hromadné dopravě v Moravskoslezském kraji. Kdo chce jezdit autobusem nejlevněji, měl by se přestěhovat do Frýdku-Místku.

Rodinná pohoda, oslavy a ohňostroje. Přelom roku ale přináší i nepříznivou zprávu pro obyvatele kraje, kteří dojíždějí autobusem každodenně za prací z menších vesnic do větších měst.

Dopravci totiž budou od ledna 2012 zdražovat. Přibližně o čtyři procenta. Sedmička proto srovnávala náklady a čas při dojíždění autem a autobusem. Vybrala si k tomu tři modelové příklady. Pokud bude řidič jezdit v autě sám, peněžní rozdíl proti autobusu je velmi vysoký. Za benzin utratí až třikrát tolik než za jízdné v autobusu. Záleží také na tom, zda se na lince dá využívat zvýhodněného předplaceného jízdného.

Na druhou stranu má dojíždění autem výhody v úspoře času, která může činit až šestaosmdesát procent jako v případě cesty z Krásné do Frýdku-Místku.

„Jezdím autem do práce, kterou mám ve Frýdku. Jde mi o čas. Ale hlavně mi nesedí spoje. Musel bych několikrát přestupovat. Od nás z vesnice to jezdí sedmkrát za den,“ řekl Jiří Stýskal z Krásné.

Úspora času ale neplatí vždy. Záleží na dopravní dostupnosti obce. Například při dojíždění z Pusté Polomi do Ostravy je úspora času za týden pouze třicetiprocentní. Pro někoho tak může být výhodnější nechávat auto v garáži. „Jezdíme autobusem. Je to výhodné, rychlé a levné,“ potvrdila Romana Macečková z Pusté Polomi.

Zhruba čtyřprocentní zdražení jízdného na příměstských linkách má zřejmý důvod OE zvýšení daně z přidané hodnoty. „Předplatné jízdné se zdraží o 4,4 procenta, zároveň se sníží sleva pro studenty ze třiceti procent na pětadvacet,“ informoval Aleš Stejskal z integrovaného dopravního systému ODIS. Právě tato společnost stanovuje cenu jízdného na velké části linek v kraji. Na druhou stranu se obyvatelé Moravskoslezského kraje nemusejí obávat, že by o některé autobusové linky přišli, jako tomu bylo v minulosti. To často vyvolávalo bouři nevole ve vedení obcí a u obyvatel.

„Pouze ve Frýdku-Místku se stalo, že jsme některé spoje příměstských linek nahradili městskými,“ uvedl Jakub Vyvial, ředitel osobní dopravy ČSAD pro Frýdek-Místek, Karvinou a Havířov. Podle něj je dlouhodobě znát částečný úbytek cestujících na příměstských linkách. „Zejména v době mimo přepravní špičku,“ upřesnil Vyvial.

Podobně hovoří asistent obchodního ředitele společnosti Veolia Transport Morava Michal Pastrňák. „Počet cestujících v našich autobusech trvale mírně klesá. Meziročně nám pokleslo množství cestujících o dvě procenta,“ postěžoval si Pastrňák.

V městských dopravních podnicích na území kraje se bude zdražovat jen někde. O navýšení jízdného uvažují v Opavě.

„Musí to nejdříve projednat představenstvo dopravního podniku. Pak teprve půjde navržený materiál radě města ke schválení. Je předčasné bavit se o konkrétních částkách či procentech, o kolik by se jízdné zvedalo,“ poznamenala mluvčí opavského magistrátu Lada Dobrovolná.

Zdražení jízdného by mohli pocítit rovněž obyvatelé Havířova. „Je to na projednání radou, takže v této chvíli nemůžeme zveřejnit jakoukoli informaci,“ podotkla mluvčí havířovského magistrátu Eva Wojnarová.

Pokud ke zdražení dojde, bude se týkat časových jízdenek a jízdenek z elektronických peněženek.

Jediné město, kde jízdné zdraží najisto, je Ostrava. V průměru do deseti procent podle druhu a typu jízdného. Cena základní patnáctiminutové jízdenky se tak od ledna zvýší o korunu.

Hodinová cesta tramvají, trolejbusem či autobusem vyjde místo současných dvaadvaceti o dvě koruny více. Jízdenka na čtyřiadvacet hodin změní svou cenu z nynějších pětašedesáti na pětasedmdesát korun. Další zdražení se týkají dlouhodobých jízdenek.

Stejně jako v předchozích letech vedení podniku zachová bezplatnou dopravu pro důchodce nad sedmdesát let i výrazné slevy pro děti a studenty. „Zatímco Ostrava školní a studentské jízdné dotuje více než šedesáti procenty, u jiných měst se dotace na tyto typy dlouhodobých jízdenek pohybuje v rozmezí od pětadvaceti do padesáti procent,“ prohlásil náměstek primátora pro dopravu Aleš Boháč.

Ostrava chce i nadále zachovat poměr dotací jízdného. Město bude nadále dotovat jednu jízdenku dvěma třetinami ceny, a to i přes všechna zatížení v podobě zvýšení DPH, nárůstu cen pohonných hmot, zvýšení mezd v dopravním podniku a zavedení povinných zimních pneumatik.

„Abychom stávající poměr zachovali, musíme hledat úspory také ve fungování dopravního podniku,“ vysvětlil Boháč. Pokud by se úspory nenašly a dotace by zůstala na stejné úrovni jako letos, jízdné by muselo jít nahoru mnohem razantněji. „Až o devětadvacet procent,“ upozornil náměstek primátora.

Ve Frýdku-Místku zvolili neobvyklou cestu. Nejenže nezdražují, ale dokonce nabízejí lidem městskou hromadnou dopravu zdarma. Přesněji řečeno za korunu. Ovšem jen za předpokladu, že si lidé koupí čipovou kartu za 299 korun a nemají vůči městu žádný dluh.

Zavedení čipové karty radní zdůvodňují jednoduše. Chtěli by snížit počet aut ve městě do doby, než se postaví obchvat. Na ten Frýdek-Místek čeká už mnoho let. „Evidujeme přes devět a půl tisíce držitelů čipové karty na bezplatnou přepravu,“ uvedla mluvčí frýdeckomísteckého magistrátu Jana Matějíková. O tarif je velký zájem. Týdně si o čipovou kartu žádá zhruba čtyřicet lidí.

KRÁSNÁ - FRÝDEK MÍSTEK, NEMOCNICE

Vzdálenost: 17 kilometrů

Náklady za týden:

- autobus 270 Kč
- automobi 417 Kč

Strávený čas na cestě za týden:

- autobus 6,5 hodiny
- automobil 3,5 hodiny

PUSTÁ POLOM - OSTRAVA-SVINOV, NÁDRAŽÍ

Vzdálenost: 20 kilometrů

Náklady za týden:

- autobus 202 Kč
- automobil 490 Kč

Strávený čas na cestě za týden:

- autobus 6,5 hodiny
- automobil 5 hodin

KRUŽBERK - OPAVA, AUTOBUSOVÉ NÁDRAŽÍ

Vzdálenost: 23 kilometrů

Náklady za týden:

- autobus 267 Kč
- automobil 564 Kč

Strávený čas na cestě za týden:

- autobus 7,5 hodiny
- automobil 4,5 hodiny

DOJÍŽDĚNÍ AUTOBUSEM:

Dospělá osoba, bez přestupů, třicetidenní jízdenka
(Pustá Polom, Kružberk).

Zdroje ceny jízdného a doby jízdy: Idos.cz, dopravci.

Výpočty zahrnují zdražení od od 1.1.2012.

DOJÍŽDĚNÍ AUTOMOBILEM:

Škoda Fabia 1,4
Průměrná spotřeba: 7 litrů / 100 kilometrů.
Průměrná cena Naturalu 95: 35 korun.

Zdroj doby jízdy a vzdálenosti: Mapy.cz.