Bude v Hyundaii stávka? | E15.cz

Bude v Hyundaii stávka?

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
V automobilce Hyundai se podle zaměstnanců mluví o stávce.

Článek, ve kterém Sedmička počátkem listopadu popsala pracovní podmínky v nošovické automobilce Hyundai, odstartoval bouřlivou diskusi na internetových stránkách sedmicka.cz. Objevily se dokonce výzvy ke stávce. Nespokojenost roste také mezi odboráři.
„Podnik porušuje zákony a vedení dělá všechno pro to, aby nás oslabilo. Měl jsem na to téma rozhovor s prezidentem Hyundai, ale tvářil se, že o ničem neví,“ zlobí se šéf odborů v Hyundaii Radek Kuchař.
Redakce Sedmičky nabídla vedení korejské automobilky prostor k vyjádření. Prostřednictvím mluvčího Petra Vaňka zaslala otázky majitelům továrny. Přestože to zprvu vypadalo tak, že odpoví, krátce před uzávěrkou to odmítli. Už podruhé. Debaty o stávce mezi dělníky potvrdilo několik zaměstnanců. „Byly by nás desítky. Možná i dvě stovky,“ říká zaměstnanec. Totožnost z pochopitelných důvodů opět tají.
Lidé pracující v korejské automobilce Hyundai v Nošovicích si v článku, který týdeník Sedmička uveřejnil 5. listopadu, stěžovali na špatné pracovní podmínky. Ani po měsíci se v továrně téměř nic nezměnilo.
Lidé stále musejí chodit na povinné přesčasy, které jsou podle šéfa odborů Petra Kuchaře v rozporu se zákoníkem práce. Co druhý týden lidé nadpracovávají v továrně od pondělí do čtvrtka dvě hodiny. Odbory se k přesčasům prý nemohou, nebo vůbec nestihnou vyjádřit. „Hyundai sice od nás nemusí dostat souhlas, ale měli by to s námi projednat a počkat na naše písemné vyjádření. Oni se nás na to vůbec neptají,“ říká odborový předák Kuchař. Právník Jiří Nezhyba označuje přesčasy v Hyundaii za nezákonné. „Lze je nařizovat jen v mimořádných případech. A ne tak pravidelně,“ míní Nezhyba.

Odpor se stupňuje

Radek Kuchař je přesvědčen o tom, že se vedení snaží práci odborům znemožňovat. „Chtěli jsme kancelář, ale nedali nám ji. Proto sídlíme až ve výzkumném ústavu v Dobré. Tam ale za námi dělníci jezdit nebudou. Skončí šichtu, po přesčasech jsou vyčerpaní a jsou rádi, že je odveze firemní autobus
až domů. V pracovní době se scházet nesmíme. Členskou schůzi nám vůbec nepovolili. Musíme si plánovat schůzky ve volném čase. Jenže to je dost problematické, protože nás s kolegou rozhodili na různé směny. Měli bychom lidem pomáhat, ale skoro nemáme jak,“ líčí Kuchař.
Podle Kuchaře to není náhoda. Vůbec se prý nediví tomu, že si lidé nejdou oficiálně stěžovat. „Bojí se, že přijdou o prémie. Já jsem dopadl stejně. A i kdyby se nebáli, byly by stížnosti zbytečné. Mluvil jsem
nedávno s prezidentem podniku. Říkal jsem mu, že porušují zákon. Nechal si pár dnů na rozmyšlenou a pak mi sdělil, že o ničem takovém neví. Tak kde jsme?“ zlobí se Kuchař.
Na podezření z porušování zákona chce upozornit úřady. Naznačil, že o stávce již slyšel, ale zatím se na odbory s takovým nápadem nikdo z dělníků neobrátil. „Stávka je to poslední, ale když se nasbírá třetina
zaměstnanců, může být,“ uzavřel Kuchař.

Stížnosti prý nejsou

Své výhrady a připomínky mají zaměstnanci korejské automobilky Hyundai řešit přes Zaměstnaneckou radu, kterou si sami zvolili. Lidé ji prý alespíš ignorují. Podle jejího předsedy Petra Tupého si nikdo nestěžoval na nedostatek času o přestávce ani na zákaz pití na pracovišti. Říká, že plastové lahve mít u
sebe dělníci mohou. Problém měli podle Tupého jen zaměstnanci lakovny. Ale to už je prý v
pořádku. Tupý přesto připouští, že o některých nešvarech ví, ale pokládá je spíš za výjimečné. „Vedení jsme na ně upozornili a jednáme o tom, jak je budeme řešit,“ konstatoval. Lidem zaměstnaným v Hyundaii vadí nejvíc povinné přesčasy. Tupý se k tomu vyjadřovat nechce, ale souhlasí, že by firma měla zaměstnance automobilky lépe motivovat.
Také on už debaty o stávce zaznamenal.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.